skip to Main Content
«کشتار دسته‌جمعی در کردستان سوریه را متوقف کنید»
سیاست کیوسک

«کشتار دسته‌جمعی در کردستان سوریه را متوقف کنید»

جمعی از انجمن‌های صنفی کارگران ایران در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف فوری جنگ ترکیه علیه کردستان سوریه و پایان دادن به کشتار دسته‌جمعی مردمان این سرزمین شده‌اند. در این بیانیه که از سوی چهل و پنج انجمن کارگری منتشر شده است از عملکرد آمریکا، اروپا، روسیه و چین به‌شدت انتقاد شده و آمده «در این روزهای سیاهی که به بخشی از انسان‌های جامعه بشری تحمیل شده، تنها وجدان و انسانیت کارگران و زحمتکشان دنیای متمدن است که بیدارست و قلدری دولت ترکیه را تجاوز به آزادی و حرمت و کرامت خود می‌داند».

کارگران در بیانیه خود اردوغان را «جنایتکار جنگی» نامیده و گفته‌اند «کدام انسان، کدام وجدان بشری، کدام قانون دنیای متمدن به دولت اردوغان اجازه داده افسار گسیخته و بی‌محابا انسان‌هایی را که در خانه خود نشسته و زندگی می‌کنند، مورد تجاوز قرار دهد. خانه‌هایشان را بر سرشان خراب کند، مردم را آواره‌ی کوه و بیابان‌ها سازد، امنیت و سلامت و جان و مال زنان و مردان و سالمندان و کودکان را آماج بمب و گلوله قرار دهد؟ این چه دنیای وحشی و فاقد اصول انسانی است که جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی را به دولت ترکیه و اردوغان فاشیست، اجازه می‌دهد؟».

آنها در ادامه این بیانیه خواستار توقف فوری تجاوز ترکیه به کردستان سوریه و هم‌چنین محاکمه اردوغان شده‌اند؛ «طبقه کارگر ایران و کارگران کردستان در این روزهای سیاه و تحمیل جنگ و کشتار دسته‌جمعی توسط دولت ترکیه، خود را در کنار زحمتکشان و زنان و مردان و کودکان کردستان سوریه می‌‌بیند. ما کارگران هر گونه تجاوز به حقوق انسان و به خطر انداختن امنیت و آزادی مردم  را در هرکجای دنیا باشد، تجاوز به حقوق خود می‌دانیم. ما جنگ و جنایت آشکار و قلدرانه‌ی دولت ترکیه علیه مردم زحمتکش کردستان سوریه را تجاوز به حقوق انسانی خود می‌دانیم و آن‌را به‌شدت محکوم می‌کنیم. این جنگ کثیف باید فوری قطع شود. ارتش متجاوز ترکیه باید فورا شهر و شهرک و روستاهای کردستان سوریه را ترک کرده و به اشغال زورگویانه و ضدانسانی و به خطر انداختن جان و مال و زندگی مردم خاتمه دهد. اردوغان و جنایتکاران جنگ تحمیلی به مردم کردستان سوریه، باید به‌عنوان جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی محاکمه شوند».

همچنین بخوانید:  برگزاری نشست «نشانه‌ها و پیامدهای فقر در ایران» در دانشگاه تهران

کارگران در این بیانیه خواستار همراهی طبقه کارگر و زحمتکشان در سراسر دنیا شده و گفته‌اند «ما طبقه کارگر و زحمتکشان در سراسر جهان و به‌ویژه در ایران را دعوت می‌کنیم که صدایشان را علیه جنایت جنگی دولت اردوغان و نسل‌کشی در کردستان سوریه بلند کنند و برای قطع فوری این جنگ خانمانسوز و خاتمه دادن به اشغال نظامی و ویران کردن خانه‌های مردم و کشتار و آواره کردن ده‌ها هزار انسان بی‌دفاع و بی‌پناه توسط ارتش ترکیه، تلاش کنند. دنیای کارگران دنیای صلح و آزادی و برابری و حفظ حرمت و کرامت انسان است. متجاوزان به این حقوق و اصول انسانی در پیشگاه تاریخ سرافکنده و نهایتا محکوم به زوال هستند».

ترکیه از یک هفته پیش در عملیاتی که آن‌را «چشمه صلح» نامیده، جنگ علیه کردستان سوریه را آغاز کرده است. به‌رغم اعتراضات در سراسر جهان به این اقدام دولت ترکیه و ابراز نگرانی نسبت به انجام پاکسازی قومی به‌دست این دولت، آنکارا می‌گوید این عملیات را ادامه می‌دهد تا یک «منطقه امن به عمق ۳۰ کیلومتر» در خاک سوریه و در امتداد مرز این کشور ایجاد کند. تاکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر در پی این حملات آواره شده‌اند و رسانه‌ها از کشتار غیرنظامیان و اعدام‌های صحرایی توسط نیروهای ترکیه در منطقه خبر داده‌اند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗