skip to Main Content
توافق نیروهای دموکراتیک سوریه با دولت مرکزی
سیاست کیوسک

توافق نیروهای دموکراتیک سوریه با دولت مرکزی

یک هفته پس از ورود ارتش ترکیه و متحدانش به خاک سوریه، نیروهای دموکراتیک سوری با دولت مرکزی سوریه برای مقابله با ترکیه به توافق رسیدند. به نقل از خبرگزاری رویترز، این توافق در تاریخ ۲۱ مهرماه نهایی شد. توافقی که پس از تلاش ناامیدانه کردهای دموکرات از دولت‌های غربی و شرقی صورت گرفت. «ما هرکاری توانستیم کردیم، از غرب و عرب‌ها کمک خواستیم، اما هیچ‌کس به کمک ما نیامد.» (عصمت شیخ حسن، وزیر دفاع منطقه خودمختار شمال سوریه[روژاوا])
یک روز پیش از این توافق، خبرگزاری‌های رسمی به نقل از دیدبان حقوق بشر هروین خلف، ریس «حزب سوریه فردا» که درحال تردد میان شهر قامیشلو و رقه بوده، توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه، که مورد حمایت ترکیه هستند کشته شده است. پیش از آن برخی دیگر از رسانه‌ها اعلام کرده بودند که خلف در نتیجه بمباران هوایی ارتش ترکیه مورد هدف قرار گرفته. خلف روز گذشته در بیانیه‌ای ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرده بود.
ارتش ترکیه که به همراه متحدین سوری مخالف حکومت مرکزی سوریه، هفته گذشته وارد خاک سوریه شده‌ و تا روز شنبه ۱۲ اکتبر تا نزدیک شهر راس العین پیش‌روی کرده‌اند. در نتیجه این حمله تاکنون بیش از ۵۰ نفر در دوسوی مرز کشته، و حدود ۲۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

فرمانده نظامی کردهای سوریه:  ما به قول‌های آن‌ها اعتماد نمی‌کنیم؛ راست‌اش را بخواهید؛ دیگر نمی‌توان گفت به‌چه‌کسی می‌‌توان اعتماد کرد...
فرمانده نظامی کردهای سوریه: ما به قول‌های آن‌ها اعتماد نمی‌کنیم؛ راست‌اش را بخواهید؛ دیگر نمی‌توان گفت به‌چه‌کسی می‌‌توان اعتماد کرد…

ترکیه عملیات ورود به خاک سوریه را عملیات «چشمه صلح» نامیده است. هدف اصلی عملیات تصرف نوار شمالی سوریه به عرض ۳۰ کلیومتر است که هم‌اکنون تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است. هدف اصلی تصرف بخش شمالی سوریه اسکان پنهانده‌های سوری‌ای است که در سال‌های اخیر در نتیجه جنگ سوریه به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند. به نظر می‌رسد. ترکیه بابت نگه‌داری از مهاجرهای سوری، که عمدتا عرب و از بخش‌های غربی سوریه هستند، سالیانه میلیاردها دلار پول دریافت می‌کند و هم‌اکنون در تلاش است تا این جمعیت را از خاک ترکیه خارج و در مناطق کردنشین مستقر کند.
نیروهای دموکراتیک سوری که در سال‌های اخیر به واسطه بازپس‌گیری مناطق شمالی سوریه در جنگ با داعش مورد حمایت ایالات متحده بوده‌اند، اما در هفته گذشته در نتیجه تصمیم دولت جدید آمریکا، نیروهای آمریکایی از شاهراه‌های اصلی شمالی فاصله گرفتند و راه برای ورود ارتش ترکیه باز گذاشتند. این را هم باید اضافه کرد که نیروهای دموکرات سوریه در حالی در شمال با ترکیه و متحدینش درگیر هستند که از سوی دولت مرکزی سوریه و متحدینش هم همواره برای تحت تسلط قرار گرفتن دوباره توسط دولت مرکزی سوریه و متحدینش تحت فشار بوده‌اند.

همچنین بخوانید:  یک آزمایش خون برای تشخیص ۵۰ نوع سرطان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗