skip to Main Content
۴۲ درصد تهرانی‌ها در معرض حذف از شهر قرار دارند
جامعه کیوسک

۴۲ درصد تهرانی‌ها در معرض حذف از شهر قرار دارند

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران می‌گوید ۴۲ درصد از تهرانی‌ها که مستأجرند، با افزایش قیمت رهن و اجاره مسکن و تورم، در معرض حذف از شهر قرار گرفته‌اند. محمدحسین بوچانی یکی از مهم‌ترین مسائل پایتخت را مهاجرت درون‌شهری به‌علت خانه‌به‌دوشی ساکنان آن دانسته و گفته «با افزایش قیمت رهن و اجاره و تورم، مستاجران تهرانی در معرض جدی حذف از شهر قرار دارند، در حالی‌که حق سکونت در شهر را دارند. این ۴۲ درصد تنها دهک‌های پایینی جامعه را شامل نمی‌شود بلکه ۵ دهک از جامعه درگیر این مساله‌اند».

وی وضعیت این ۵ دهک از جامعه تهران را «بغرنج» توصیف کرده و گفته «شهرداری نسبت به اقشاری که در معرض آسیب از حیث تامین مسکن‌اند، مسئولیت اجتماعی دارد. یکی از ضعف‌های ساختاری دو طرح جامع و تفصیلی تهران، بی‌توجهی به مسکن اجتماعی بوده است».

بر اساس آمار، هزینه مسکن بیش از ۵۰ درصد از سبد هزینه سالانه خانوارها را به خود اختصاص داده و این رقم برای برخی خانوارها به ۷۰ درصد می‌رسد. بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی، وظیفه تأمین مسکن خانوارها بر عهده دولت گذاشته شده است؛ «داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند، به‌خصوص روستانشینان و کارگران، زمینه اجرای این اصل را فراهم کند». اما در شرایطی که در سال ۶۵ حدود ۸۰ درصد خانوار‌ها در خانه خود ساکن بوده‌اند، در سال ۹۵ این عدد به ۵۴ درصد رسیده است.

همچنین بخوانید:  تورم مسکن از سال ٦٨ تا پایان ٩١: ١٣هزار و ٧٠٠ درصد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗