skip to Main Content
سازمان ملل خواستار پایان خشونت در عراق شد
کیوسک

سازمان ملل خواستار پایان خشونت در عراق شد

پنج روز تظاهرات ضد دولتی در عراق حداقل ۱۰۰ کشته به جای گذاشته است. سازمان ملل متحد خواستار پایان دادن به خشونت‌ها در عراق شد، خشونتی که در پنج روز گذشته عمدتاً معترضان را نشانه گرفته است.

این اعتراضات که از شنبه‌شب در محله‌های مختلف بغداد و جنوب عراق انجام گرفت از فراخوان‌های اولیه برای اشتغال و خدمات بهتر آغازشده و به مطالبه سقوط دولت ختم شده است.

شاهدان می‌گویند که نیروهای امنیتی تلاش کردند تظاهرات گسترده‌ای را که در شرق بغداد آغازشده بود با گاز اشک‌آور پراکنده کنند. اتفاقات هفته‌ اخیر پس از حمله امریکا و شکست دولت داعش یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های عراق محسوب می‌شود.

عباس نجم، مهندس بیکار ۴۳ ساله‌ای که بخشی از تظاهرات شنبه بود، می‌گوید: ۱۶ سال فساد و بی‌عدالتی داشته‌ایم. ما از گلوله و یا مرگ نمی‌ترسیم. ادامه خواهیم داد و کوتاه نخواهیم آمد.

مقامات تک‌تیراندازان ناشناس را مسئول شلیک به جمعیت می‌دانند و گفتند که در حال جستجوی محله‌های مسکونی برای یافتن این افراد هستند.به گفته کمیسیون حقوق بشر مجلس عراق، از زمان آغاز اعتراضات در روز سه‌شنبه در پایتخت، حداقل ۹۹ نفر کشته و نزدیک به ۴۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

معترضان که عمدتاً جوان هستند اصرار دارند که جنبش آن‌ها با هیچ حزب یا گروه مذهبی در ارتباط نیست و در مقابل فساد سیاست‌مداران خواهد ایستاد.

روز شنبه، تظاهرکنندگان در جنوب شهر ناصریه، دفتر مرکزی شش حزب مختلف سیاسی را به آتش کشیدند. کمیسیون حقوق بشر مجلس روز شنبه گفت که بالاترین آمار کشته‌شدگان برای بغداد است و حدود ۲۵۰ نفر نیز توسط اسنایپرها زخمی شده‌اند.

همچنین بخوانید:  آلمان؛ برنده اقتصادی لیگ قهرمانان 15-2014

مجلس عراق که قرار بود جلسه‌ای در این رابطه داشته باشد به علت به حد نصاب نرسیدن اعضا جلسه‌ای تشکیل نداد.صدر، رهبر پیشین شبه‌نظامیان ناسیونالیست، روز جمعه خواستار استعفای دولت شد تا راه را برای انتخابات جدید تحت نظارت سازمان ملل باز کند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗