skip to Main Content
کارگرانی که گرفتار حوضچه‌های آمونیاک می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند
جامعه کیوسک

کارگرانی که گرفتار حوضچه‌های آمونیاک می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند

به تازگی ۹ نفر در اثر خفگی با گاز آمونیاک جان خود را از دست دادند. گازی با بویی تند و زننده که فوراً باعث نفس‌تنگی و نهایتاً مرگ می‌شود. دوم شهریور ماه بود که در یک حوضچه ماهی در روستای درب خزینه شهرستان شوشتر در خوزستان یکی از کارگران در یکی از کانال‌ها بر اثر استنشاق گاز آمونیاک دچار خفگی شد که سه کارگر دیگر نیز برای کمک به وی به درون این کانال رفتند و آن‌ها نیز دچار گاز گرفتگی و غرق شدگی در کانال شدند و جان خود را از دست دادند. در عین حال ۶ نفر از امدادگران اورژانس اهواز نیز در هنگام انجام عملیات امداد و نجات براثر استنشاق گاز آمونیاک دچار خفگی و مسمومیت شدند. علی خرمی ۳۵ ساله، نادر صالحی ۴۰ ساله و ۲ مرد دیگر که اطلاعات و مدارک آنها اعلام نشده کارگرانی بودند که در حوضچه ماهی فوت کردند و مسلم حمیدی ۳۲ ساله، خلف حمیدی ۶۱ ساله، رضا فرهادیان، میثم زرگر مقدم، امین برومند و رحیم حبیبی پور از امدادگران اورژانس اهواز بودند که مصدوم شدند.

به گفته امین زرگر (رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی خوزستان): بر اساس گفته افراد محلی آمونیاک در حوضچه‌های ماهی استفاده می‌شده. علت آزاد شدن این گاز در منطقه در دست بررسی است و معلوم نیست که این کار به چه دلیل و با چه انگیزه‌ای انجام می‌شود.

شهرام غریب (کارشناس ایمنی و بهداشت کار) افزود: گاز آمونیاک قابلیت تأثیرگذاری بر سلسله اعصاب درونی را دارد. آمونیاک گازی بی‌رنگ و دارای بوی تند و زننده‌ای است. این گاز آنقدر بوی زننده‌ای دارد که اشک فرد را سرازیر می‌کند. کارگری که به هر دلیلی در یک فضای بسته و با غلظت خاصی این گاز را استشمام کند، دچار نفس‌تنگی و گاهاً مرگ می‌شود. آمونیاک قابلیت تخریب سطوح مخاطی را دارد و تخریب‌کننده آن است.

همچنین بخوانید:  کشته شدن یک کارگر به وسیله سیمان مذاب

غریب درباره میزان غلظت آمونیاک در این حادثه گفت: ما دقیقاً نمی‌دانیم غلظت آمونیاک در کانال حوضچه ماهی چقدر بوده است اما کارشناسان ایمنی قبل و بعد از حادثه باید غلظت آن را اندازه‌گیری کنند. حد آستانه آمونیاک در محیط ۲۵ ppm یعنی ۲۵ قسمت در میلیون باید باشد. این گاز در تماس‌های کوتاه‌مدت از ۵ تا ۱۰ هزار ppm بسیار کشنده است. به عبارتی یک درصد حجم گاز آمونیاک در هر فضایی کشنده است.

وی افزود: ظاهراً ابتدا گاز آمونیاک به کارگران یک آسیب اولیه وارد کرده و سپس آنها به داخل آب افتاده‌اند. احتمالاً کارگرانی که طبق گفته مسئولان فوریت‌های پزشکی خوزستان در اثر غرق‌شدگی جان باخته‌اند، آنقدر در اثر گاز آمونیاک تحلیل رفته‌اند که نتوانستند در آب تقلا کنند و فوراً غرق شده‌اند. در صورتی که میزان گاز آمونیاک خیلی زیاد نباشد، آسیب‌رسانی اولیه در حد بیهوشی است. در محیط کاری که تابلوهای هشداردهنده وجود ندارد، احتمالاً ماسکی هم برای کارگران یافت نمی‌شود. همان تابلوهای هشداردهنده می‌تواند احتمال حادثه را بین ۵۰ تا ۶۰ درصد پایین بیاورد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗