skip to Main Content
«به‌دلیل کمبود پرستار مردم تا حد مرگ و میر خسارت می‌بینند»
جامعه کیوسک

«به‌دلیل کمبود پرستار مردم تا حد مرگ و میر خسارت می‌بینند»

معاون توسعه سازمان نظام پرستاری ضمن انتقاد از «پزشک‌مداری» در نظام سلامت ایران گفته به‌دلیل کمبود پرستار فقط ۵۰ درصد از نیاز درمانی بیماران مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و «این یعنی مردم تا حد مرگ و میر خسارت می‌بینند». بر اساس آماری که محمد شریفی‌مقدم ارائه کرده، در کشورهای بلژیک، هلند و سوئد به ازاء هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱۰ پرستار وجود دارد. این حد به‌طور متوسط در استاندارد جهانی ۶ پرستار است و کشورهای همسایه ایران مانند ارمنستان یا گرجستان نیز این جمعیت پرستار ۶ نفره را طبق استاندارد دارا هستند. اما در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت یک و نیم نفر پرستار موجود است.

دبیر کل خانه پرستار اعلام کرده «این کمبود در کادر پرستاری درحالی است که ما ۲۰ هزار پرستار بیکار در کشور داریم. نزدیک به دوسال است که منتظریم تا ۱۰ هزار پرستار استخدام شوند. سالانه ۴ هزار پرستار بازنشستی داریم و می‌گوییم همین را جایگزین کنید تا وضعیت رسیدگی به بیماران بدتر نشود. حقوق پرستاران معمولا ۲ تا ۳ میلیون تومان است و اگر بخواهند ۱۰ هزار پرستار استخدام کنند، سالانه ۶۰۰ میلیارد برای دولت هزینه خواهد داشت که می‌تواند جلوی بسیاری از خسارات به مردم را بگیرد».

شریفی‌مقدم هم‌چنین به انتقاد از «طرح تحول سلامت» پرداخته و گفته طرح تحول سلامت توان اقتصادی صندوق تامین اجتماعی را به نابودی کشانده است و آتیه افراد بازنشسته را از بین خواهد برد. وی طرح تحول سلامت را «نمایشی» توصیف کرده و توضیح داده «صندوق تامین اجتماعی هم اکنون تحت فشار سنگینی قرار دارد که به سختی از پس پرداخت حقوق متعهدین خود برمی‌آید؛ این بی‌تردید ناشی از فشاری است که بابت طرح نمایشی تحول سلامت متحمل شده است».

همچنین بخوانید:  انتقاد از بی‌عدالتی وزارت بهداشت بین کم‌درآمدها و پردرآمدها
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗