skip to Main Content
تاکیس، هنرمند پیشگام کینتیک آرت در ۹۳ سالگی درگذشت
فرهنگ کیوسک

تاکیس، هنرمند پیشگام کینتیک آرت در ۹۳ سالگی درگذشت

تاکیس، هنرمند خودآموخته و پیشروی یونانی در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی و سازنده‌ی مجسمه‌هایی از نور و صدا و مغناطیس، روز گذشته در سن ۹۳سالگی درگذشت. او طی حیات خود از چهره‌های تاثیرگذار و پیشگام هنرهای حرکتی (سینتیک) به شمار می‌آمد. 

منتقدان، کاری تاکیس را چنین تشریح کرده‌اند: دوک و سوزن‌های او، تحت تنش مابین نیروی کششی سیم‌ها و میدان‌های الکترومغناطیس، معلق در هوا، گویی «تله‌مجسمه»‌هایی هستند که همواره بنا به میلی عقیم و پوچ در لرزه‌اند. ویلیام باروز نیز صدای محیطی زمزمه‌گونه‌ی نمایشگاه‌های تاکیس را «موسیقیِ معدنیِ محزون و سرد حاصل از فکر کردن فلز» توصیف کرده‌ بود.

روش‌شناسی تاکیس مثل دانشمندی بود که در پی کشف مفهوم مرموز انرژی‌ست. او در کنار مغناطیس و رادارها، انواع دیگری از تکنولوژی را نیز در مجسمه‌های خود به کار می‌گرفت. او خود در این باره گفته‌ست: «من نمی‌توانم بگویم که کارهایم تماما کارهای خود من هستند… انگار کار من تنها غوطه‌خوردن در میان انرژی‌ست، مثل یک انتقال‌دهنده (ترانسمیتر). یک هنرمند باید همیشه خودش را همین‌قدر پذیرا نگه دارد. این همان هنرمند واقعی‌ست که قابل لمس هم نیست».

تاکیس چه در زمان اشغال آلمان‌ها و ایتالیایی‌ها و چه در زمان جنگ داخلی یونان همواره در حوزه‌ی سیاست نیز فعال بود. یک بار در سال ۱۹۶۹، کارهای تاکیس به همراه کارهای تعدادی هنرمند دیگر، بدون اجازه‌ی آن‌ها، در نمایشگاهی با عنوان «ماشین‌ها، آنطور که در پایان عصر مکانیکی به نظر می‌رسند» در موزه‌ی هنرهای مدرن به نمایش درآمد که او به همراه سایر هنرمندان در اعتراض به سیاست‌های انحصارگرانه‌ی این موزه کارهای خود را از این نمایشگاه خارج کردند. این حرکت دسته‌جمعی باعث شد تا تاکیس به همراه جمعی از هنرمندان معاصر خود، سازمانی را به نام ائتلاف کارگران هنری را برای دفاع از حقوق هنرمندان تشکیل دهند. این سازمان بعدترها بستری شد برای اعتراض بسیاری از هنرمندان به جنگ ویتنام و سازمان هنرمندان زن در انقلاب

جهت بازدید از کارهای تاکیس و آشنایی بیشتر با او می‌توانید به وبسایت بنیاد تاکیس مراجعه کنید. 

همچنین بخوانید:  شهروند-هنرمند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗