skip to Main Content
خصوصی‌سازی و انتقال زندان‌های ۶ استان به بیرون از شهر
سیاست کیوسک

خصوصی‌سازی و انتقال زندان‌های ۶ استان به بیرون از شهر

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها می‌گوید مذاکرات با شهرداری‌ها و بخش خصوصی ۶ استان کشور برای انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها در حال انجام است. جهانگیر مدعی شده که انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها ضرورتی انکارناپذیر برای «ارتقا امنیت شهرها» و «رعایت حقوق شهروندی» است.

رئیس سازمان زندان‌ها گفته مذاکرات اولیه با استان‌هایی مانند تهران، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی صورت گرفته است. به گفته جهانگیر طی ۲۵ سال گذشته ۴۲ زندان به خارج از شهرها منتقل شده‌اند، اما اهداف برنامه ششم که انتقال ۲۰ زندان هنوز تحقق پیدا نکرده است.

وی در اشاره به مشکلات زندان‌هایی همچون فشافویه پیشنهاد کرده که شهرداری‌ها با تملک زندان‌ها و تبدیل آنها به فرهنگ‌سراها درآمدزایی کنند.

این در حالیست که زندان‌های خارج از شهر مانند فشافویه و قرچک عموما وضعیتی بدتر از زندان‌های داخل شهرها دارند. همین‌تازگی قاتلان زندانی سیاسی، علیرضا شیرمحمدی، اعتراف کردند که قصدشان از کشتن او انتقالی گرفتن از این زندان به زندانی دیگر بوده، زندانی که به گفته آنها همچون جهنم است.

زندانیان این زندان‌ها از نبود آب تمیز، غذای مناسب، گرانی مواد غذایی، گرما و سرمای زیاد، و عدم رعایت بهداشت دچار عذاب مضاعف اند. همچنین رفت و آمد بستگان زندانی‌ها به این اماکن دشواری و هزینه بیشتری دارد. افزون بر اینها، خارج کردن زندانیان از داخل شهرها، زمینه فراموشی و کم‌توجهی به آنها را فراهم‌تر می‌کند.

در آمریکا و کشورهای دیگر زندانیان با دستمزدی بسیار پایین به کار گرفته می‌شوند. امروز به نظر میرسد ایران هم سعی دارد با خصوصی‌سازی و درآمدزایی از زندان‌ها بیش از این عقب نماند. خصوصی‌شدن و تجاری شدن زندان‌ها، و به طبع آنها استثمار بیشتر زندانیان از جمله مسائل مورد اعتراض جنبش‌های ضد زندان بوده است.

همچنین بخوانید:  مشتری‌ای به نام «دانش‌آموز»
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗