skip to Main Content
ساماندهی یا زندانی کردن کودکان کار
کیوسک

ساماندهی یا زندانی کردن کودکان کار

ایلنا در گزارشی کوتاه به وضعیت طرح ساماندهی کودکان کار پرداخته است. بیش از ۱۵۰ کودک کار در مرکز «یاسر» این روزها با اجرایی شدن طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان پشت دیوارهای بلند و درهای بسته در محله شوش تهران گرفتار آمده‌اند؛ آنهم در محلی که برای ۳۵ نفر ظرفیت دارد. اغلب‌شان بین ۱۲ تا ۱۸ سال هستند. مرکز یاسر بیشتر به زندان می‌ماند تا جایی برای ساماندهی و بهزیستی کودکانی که فقر مدت‌هاست گلوی خود و خانواده‌هایشان را می‌فشارد. زندان کودکانی که جرمشان اغلب بی‌ثباتکاری و بیکاری و مرگ پدران و مادرانشان است.

هادی شریعتی (فعال حقوق کودکان) به ایلنا گفته است: «این طرح که از سال ۸۴ اجرا می‌شود هدفی غیر از حذف کودک کار از سطح خیابان‌ها ندارد. هیچ نتیجه مشخص و مستندی از موثر بودن این طرح بر کاهش کار کودک تاکنون منتشر نشده با این وجود هر بار با اصرار مسئولان مربوط به شکلی ناقص و البته خشونت‌آمیز اجرا می‌شود.»

به گفته شریعتی:‌ «کودکان و خانواده‌هایشان در این‌ فرآیند بارها و بارها تحقیر می‌شوند و در نهایت بعد از چند روز فشار جسمی و روانی مداوم دوباره با کلی آسیب روحی و البته اقتصادی در خیابان‌های شهر رها می‌شوند. بدون آنکه مسئله حل شده باشد؛ بدون هیچ تغییری!»

این فعال حقوق کودکان با نقد برخورد امنیتی با مساله کار کودک افزود: «اگر این توان، بودجه و نیرویی که سال‌ها صرف اجرای این طرح شکست خورده شده برای تقویت سیستم رفاه اجتماعی صرف می‌شد قطعا به نتایج بهتری می‌رسیدیم. طرح ساماندهی نقض گسترده حقوق کودکان محروم، مهاجر و حاشیه‌نشین است که در خیابان‌های شهر و پیش روی چشم شهروندان رخ می‌دهد.»

همچنین بخوانید:  تصرف پناهگاه حیات‌وحش با سند اصلاحات ارضی

در مورد کار کودکان در میدان بیشتر بخوانید.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗