skip to Main Content
شاهنشاه و مسأله فلسطین
زیرگذر

شاهنشاه و مسأله فلسطین

۲۱ دی ۱۳۵۶: روزنامه کیهان گزارشی از نتایج سفر شاه به مصر و عربستان منتشر کرده است. در این گزارش آمده که شاه ایران بر لزوم اداره اماکن مقدسه اسلام توسط مسلمانان تاکید کرده است.

در سالهای آخر حکومت شاه دو تغییر عمده در سیاست‌های خاورمیانه‌ای ایران اتفاق افتاد. اولین تغییر ورود مستقیم شاه به موضوع فلسطین و اسرائیل بود. محمدرضاشاه که از پیشرفت کشور و حرکت در مسیری که برای ایران متصور بود کاملا اطمینان داشت، حال می‌خواست به مدیریت جهانی برسد و مشکلات منطقه و جهان را حل کند.

دومین تغییر گردش محسوس ایران به سمت کشورهای عربی و مخالفان اسرائیل بود. شاه در حالی که روابط پنهانی خود با اسرائیل را حفظ کرده بود به صورت علنی در مورد مسأله فلسطین دیدگاه‌های نزدیک به مصر ارائه می‌کرد.

این تغییر جهت به بهبود بیشتر روابط شخصی شاه با انور سادات، رئیس جمهور مصر، منجر شد. شاید به همین در روزهای آخر زندگی شاه، در حالی که آمریکا هم از پذیرفتن او سرباز می‌زد، مصر پذیرای او و محل دفنش شد. حدود یک سال بعد از مرگ شاه ایران انور سادات به وسیله خالد اسلامبولی، اسلامگرای مصری عضو گروه جهاد اسلامی که به دنبال تشکیل حکومت اسلامی بود، ترور شد.

همچنین بخوانید:  اعتراض سازمان ملل به ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗