skip to Main Content
۹۳ درصد زنان افغانستانی در اماکن عمومی آزار می‌بینند
Afghan women line up to receive winter supplies at a UNHCR distribution centre for needy refugees at the Women's Garden in Kabul on January 2, 2013. Hundreds of families living in makeshift shelters around the Afghan capital Kabul collected blankets, charcoal and other supplies on January 2 as authorities struggle to avoid last year's deadly winter toll. With temperatures dropping to -10 Celsius (14 Fahrenheit) at night in the city, the 35,000 refugees who live in the snow-covered camps face a battle to survive dire conditions protected only by plastic sheeting. Despite Afghanistan receiving billions of dollars of aid since 2001, more than 100 children died last year during the harshest winter in two decades, and the UN refugee agency has co-ordinated efforts to avoid repeat fatalities. AFP PHOTO/ SHAH Marai (Photo credit should read SHAH MARAI/AFP/Getty Images)
جامعه کیوسک

۹۳ درصد زنان افغانستانی در اماکن عمومی آزار می‌بینند

زنان در افغانستان سال‌هاست که علاوه بر خشونت‌های خانگی، مورد انواع اذیت و آزارهای جنسی در فضاهای عمومی قرار می‌گیرند. با اینکه قانون منع خشونت علیه زنان در سال ۱۳۸۸ تصویب شد و آزار و اذیت زنان در فضای عمومی هم در آن گنجانده شد اما حتی جرم‌انگاری برای آزارگران هم نتوانسته تاثیر چندانی بر کاهش خشونت‌های خیابانی و جنسی علیه زنان این کشور بگذارد. هرچند به نظر، خود زنان افغانستانی هم چندان میلی برای توسل به این قوانین نداشته‌اند.

نهاد تحقیقات حقوق زنان و اطفال در کابل و در سال ۱۳۹۴ پژوهشی درمورد آزار و اذیت جنسی بر زنان در محلات عمومی، محیط کاری و نهادهای آموزشی افغانستان انجام داد که در این پژوهش با ۳۴۶ زن گفت‌وگوی مستقیم شده است. این پژوهش با این هدف صورت گرفته که عوامل آزار و اذیت جنسی، انواع، پیامدها و راهکارهای مبارزه با آزار و اذیت جنسی بر زنان آزاردیده را ارزیابی و تحلیل کند. به نظر پژوهش‌کنندگان این مقاله، آزار و اذیت جنسی ممکن است در محیط کار، محیط‌های آموزش و یا فضاهای عمومی همچون بازار صورت بگیرد و به خاطر همین هم آن‌ها برای این سه حوزه عمومی پرسشنامه تهیه کرده بودند.

روش پژوهش این مقاله کتابخانه‌ای و میدانی بوده و جامعه آماری آن در حوزه میدانی از هفت ولایت کابل، بدخشان، هرات، مزار شریف، کاپیسا، قندهار و ننگرهار انتخاب شده‌اند.

در بخش مطالعات کتابخانه‌ای این مقاله، عوامل آزار و اذیت جنسی به چند بخش کلی تقسیم شده‌اند که عبارتند از: مساله اجتماعی شدن، مساله قدرت اجتماعی، ارزش‌های اخلاقی و تفاوت‌های فرهنگی، مساله آبرو و متهم کردن قربانی، پرخاشگری و فقدان برنامه برای جلوگیری.

همچنین بخوانید:  این آهنگ با صدای بمب ساخته شده است

در بخش پایانی نتایج و یافته‌های پژوهش آورده شده است؛ طبق این یافته‌ها، اکثریت قاطع پاسخ‌دهندگان براین باورند که آزار و اذیت جنسی در اماکن عمومی، نهادهای آموزشی و محیط کار اتفاق افتاده و می‌افتد؛ بطوریکه ۹۳ درصد پاسخ‌دهندگان موجودیت آزار و اذیت جنسی را در اماکن عمومی، ۸۷ درصد در محیط کاری و ۸۹ درصد در محیط آموزشی تایید کرده‌اند. همچنین اکثریت قاطع یعنی ۹۰ درصد پاسخ‌دهندگان خود شاهد آزار و اذیت جنسی در اماکن عمومی بوده‌اند.

طبق یافته‌های این پژوهش، نوع آزار و اذیت جنسی بر زنان طیف وسیعی را از آزار و اذیت کلامی گرفته تا غیرکلامی و فیزیکی شامل می‌شود. همچنین این پژوهش نشان می‌دهد که واکنش‌های مختلفی در برابر مزاحمت جنسی توسط زنان و مردم نشان داده می‌شود اما واکنش معمول و غالب زنان عمدتا شامل واکنش‌های شفاهی و دوری از محل حادثه است.

طبق نتایج این تحقیق میدانی، پیامدهای آزار و اذیت جنسی زنان در اماکن عمومی، محیط آموزشی و محیط کار، پیامدهایی همچون ترک تحصیل و یا کار، بدبینی نسبت به جامعه و محیط، افزایش استرس و فشارهای روانی و انزوا و از دست دادن اعتماد به نفس در بردارد.

در پایان این پژوهش پیشنهاداتی به پارلمان، دفتر دادستانی کل، وزارت عدلیه، وزارت امور داخله، وزارت امور زنان و کمیسیون عالی جلوگیری از خشونت در برابر زنان، وزارت صحت عامه، وزارت تحصیلات عالی، سازمان‌های زنان و جامعه مدنی، کشورهای حامی افغانستان و سازمان‌های کمک‌دهنده و وزارت حج و اوقاف و اطلاعات و فرهنگ ارائه شده است.

در این پیشنهادات به تصویب و اجرای قوانین، مقررات و برنامه‌هایی برای جلوگیری از آزار و اذیت جنسی، در نظر گرفتن برنامه‌های آموزشی، انجام پژوهش سراسری در تمام افغانستان جهت یافتن عوامل و ریشه‌های آزار و اذیت جنسی و ارائه امکانات به قربانیان اذیت و آزار جنسی از سوی خانه‌های امن اشاره شده است.

همچنین بخوانید:  در نبرد برای نباختن حقوق اولیه
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗