skip to Main Content
جمع‌آوری دستفروشان کتاب خیابان انقلاب
جامعه فرهنگ کیوسک

همکاری تازه پلیس و شهرداری تهران در برخورد با دستفروشان

جمع‌آوری دستفروشان کتاب خیابان انقلاب

فرمانده پلیس تهران گفته است: طرح پاکسازی و ساماندهی معبر خیابان انقلاب حد فاصل میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر امروز با همکاری اکیپ‌های انضباط شهری شهرداری به اجرا گذاشته می‌شود.

به گفته حسن رحیمی این طرح با توجه به درخواست صنف کتابفروشان و ناشران مبنی بر «جمع‌آوری فروشندگان کتاب‌های مبتذل، ممنوعه و  چاپ‌های غیر مجاز» انجام می‌شود. او همچنین آسانی تردد در ایام نوروز را یکی دیگر از دلایل جمع‌آوری دستفروشان کتاب دانست.

از مدت‌ها پیش دست‌اندرکاران نشر با همکاری پلیس و وزارت ارشاد مقابله با چاپ «افست» کتاب‌ها را شروع کرده بودند. پیش از این و در آبان‌ ماه، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از «انهدام و بازداشت اعضای شبکه تکثیر کتاب‌های غیرقانونی» خبر داده بود.

هرچند دستفروشان کتاب‌هایی را که ناشران به طور قانونی تولید کرده‌اند را نیز افست می‌کنند اما بخش مهمی از کتاب‌هایی که دستفروشان خیابان انقلاب عرضه می‌کنند کتاب‌هایی است که سال‌هاست مجوز انتشار ندارند. دسترسی به بخش مهمی از ادبیات داستانی و شعر ایران پیش از انقلاب جز از طریق «بساطی»های انقلاب ممکن نیست.

همچنین بخوانید:  پاساژ ايده‌ها
یک نظر
  1. باید به نوعی افسار مافیای چاپ و انتشاراتی هایی را که در چند سال اخیر به جان بازار کتاب آزاد افتاده اند بگیریم. جالب است که همۀ این حمله ها و لشکرکسی ها با ادعای بازار آزاد هم انجام می شود. نام چنین بنگاه های چاپ کتاب را باید «انحصارات» گذاشت. باید تا می توانیم کتاب ها را به پی دی اف تبدیل کرده و در اینترنت منتشر کنیم تا قیمت کتاب بشکند و تا می توانیم برای تنبیه ناشران به ویژه آنهایی که در مافیای چاپ و نشر یعنی «اتحادیۀ ناشران و کتابفروشان» دور هم هستند، از افستی ها خرید کرده و حتی شاید لازم باشد که به کمپین هایی برای تحریم نمایشگاه کتاب باهدف اعتراض به قیمت کتاب و انحصارگری ناشران فکر کنیم. افستی ها هرچقدر هم که برخی کتاب های مبتذل را منتشر کنند، در شکستن قیمت کتاب نقش مهمی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗