skip to Main Content
دورترین شئ منظومه شمسی به نام فارآوت کشف شد
دانش یادداشت روز

دورترین شئ منظومه شمسی به نام فارآوت کشف شد

برای اولین بار در منظومه شمسی، چیزی را کشف کرده‌ایم که فاصله‌اش با خورشید، صد برابر فاصله زمین تا خورشید است. «مرکز سیاره‌های کوچک بین‌المللی» این جسم را ۲۰۱۸ VG18 نامگذاری کرده است ولی ستاره‌شناسانی که آن را کشف کرده‌اند، ترجیح می‌دهند آن را «فارآوت/Farout» بنامند.

کاشفان معتقدند که این جسم کروی یک سیاره کوتوله است با قطری نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر و رنگی که به صورتی می‌زند. این رنگ احتمالا به خاطر یخی است که سیاره‌ را فرا گرفته. سرعت کم و فاصله زیاد باعث شده هر بار چرخش سیاره به دور خورشید در حدود ۱۰۰۰ سال به طول بیانجامد.

در ستاره‌شناسی، فاصله زمین تا خورشید یک AU نامیده می‌شود و فارآوت ۱۲۰ AU از خورشید فاصله دارد. قبل از فارآوت، دورترین شی‌ء سیاره شمسی، ۹۶ AU از خورشید فاصله داشت. برای درک بهتر باید بگوییم که فاصله پلوتو تا خورشید، ۳۴ AU است.


این اولین کشف از این دست توسط این تیم نیست. همین تیم از سال ۲۰۱۴ برای پیدا کردن سیاره‌ای با اندازه‌ای مشابه زمین در منتهی‌الیه منظومه شمسی تلاش کرده است. این سیاره احتمالی فعلا سیاره نهم یا سیاره ایکس خوانده می‌شود. اولین نشانه‌های ظهور آن هم مربوط به همان سال ۲۰۱۴ است که شئی به نام بایدن (Biden) در ۸۴ AU کشف شد. آن اکتشاف و اکتشافات بعدی مشخص می‌کنند که احتمالا باید سیاره‌ای بزرگتر در آن حوالی باشد که مسیر این اجسام را تحت تاثیر قرار داده است.

فارآوت از طریق تلسکوپ هشت متری ژاپنی سابورا در هاوایی کشف شد و مشاهدات بعدی با تلسکوپ موسسه کارنگی در شیلی، مسیر، روشنایی و رنگ آن را مشخص کرد.

همچنین بخوانید:   کدام خانه؟ کدام خانه‌نشینی؟

یک محقق مشارکت‌کننده در پروژه از دانشگاه آریزونای شمالی می‌گوید که این یک کشف بین‌المللی است که توسط تلسکوپ‌هایی در هاوایی و شیلی که توسط ژاپن و همچنین کنسرسیومی از سازمان های تحقیقاتی و دانشگاه‌های آمریکایی ممکن شده است.

همین تیم در نزدیکی هالوین هم شیئی را در ۸۰ AU کشف کرد که به مناسب هالووین آن را گابلین نامید. از آنجا که مسیر هیچ کدام از این اجسام از نزدیکی غول‌های گازی نپتون و اورانوس عبور نمی‌کند، تغییر مسیر آن ها باید متاثر از سیاره بزرگ دیگری باشد که دانشمندان به دنبال آن می‌گردند. البته مسیر حرکت فارآوت هنوز دقیقا مشخص نشده است.

برگرفته از:

 https://edition.cnn.com/2018/12/17/world/most-distant-solar-system-object/index.html

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗