skip to Main Content
حل مشکل مسکن با یک حرکت سریع
زیرگذر

حل مشکل مسکن با یک حرکت سریع

۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۵: روزنامه رستاخیز، ارگان تنها حزب قانونی در ایران از جلسه «گفت و شنود» مسئولان حزب خبر داد. هویدا، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب رستاخیز، در این دیدار اعلام کرد «مشکل مسکن با یک حرکت سریع حل خواهد شد». این روزنامه، در کنار این خبر، اشاره‌ای هم به سفر دسته‌جمعی دولت به استان‌های کشور به دستور شاه دارد.

شاه در سال ۱۳۵۳ دستور داد تمام احزاب ایران منحل شده و یک حزب واحد فراگیر به نام رستاخیز تشکیل شود. این حرکت بر خلاف انتقادات پیشین خود وی از نظام‌های تک‌حزبی بود. شاه در مورد حزب رستاخیز گفته بود:

«کسی که وارد این تشکیلات سیاسی نشود و معتقد به سه اصلی که من گفتم نباشد، دو راه برایش وجود دارد: یا یک فردی است متعلق به یک تشکیلات غیرقانونی یعنی باصطلاح خودمان: «توده‌ای». یعنی باز باصطلاح خودمان و با قدرت اثبات:بی وطن. او جایش یا در زندان ایران است یا اگر بخواهد فردا با کمال میل بدون اخذ حق عوارض، گذرنامه در دستش می‌خواهد برود چون که ایرانی نیست، غیرقانونی است و قانون هم مجازاتش را معین کرده‌است. یک کسی که توده‌ای نباشد و بی وطن هم نباشد ولی باین جریان هم عقیده‌ای نداشته باشد، او آزاد است، بشرطی که بگوید -بشرطی که علناً و رسماً و بدون پرده- بگوید که آقا من با این جریان موافق نیستم ولی ضد وطن هم نیستم. ما به او کاری نداریم.»

همچنین بخوانید:  شهریور ۱۳۵۷:‌ روایت رسمی از جمعه سیاه تهران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗