skip to Main Content
عمق خشکسالی در منطقه سیستان فراتر از یک زلزله است
جامعه کیوسک

عمق خشکسالی در منطقه سیستان فراتر از یک زلزله است

مجتبی پیری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل اینکه ۵۱ درصد مردم استان ساکن روستاها هستند، بیشتر بار اقتصادی استان وابسته به کشاورزی است اما در دو دهه گذشته هر سال محدودیت منابع آبی داشته‌ایم و هر سال این امر سخت‌تر شده است‌.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان: سال زراعی گذشته در حوزه سیستان از دست رفته است که برای جبران این امر فقط می‌توان اقدامات کوتاه‌ مدت انجام داد تا تبعات آن نسبت به قبل کمتر شود. در واحدهای روستایی، عشایری و دریاچه هامون در منطقه سیستان در حال حاضر ۴۰ هزار رأس دام سنگین و ۸۰۰ هزار رأس دام سبک نگهداری می‌شود که با توجه به خشکسالی تأمین آب برای این دام‌ها در بستر دریاچه هامون با مشکل رو به‌ رو شده است‌.

پیری با بیان اینکه از روزهای اولیه که دریاچه هامون دچار خشکسالی شد، پوشش گیاهی دریاچه نیز با مشکل روبرو شده، اظهار کرد: چون آب مورد نیاز برای پوشش گیاهی در بستر دریاچه هامون وجود نداشت، علوفه مورد نیاز دام‌های استان باید از سایر استان‌ها تأمین می‌شد که در حال حاضر ۴ هزار تن علوفه پایه از سایر استان‌ها به این استان حمل می‌شود.

‌ حبیب الله دهمرده، نماینده مردم شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس نیز ‌گفت: عمق خشکسالی در منطقه سیستان به حدی است که آن را می‌توان فراتر از یک زلزله دانست‌. بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی منطقه به دلیل کمبود منابع آبی فاقد کشت شده‌اند. استمرار بیش از دو دهه خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان وضعیت معیشتی مرزنشینان را در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داده است .

همچنین بخوانید:  «2/5 درصد تجارت جهانی محصولات تراریخته به ایران تعلق دارد»
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗