skip to Main Content
«افزایش سرطان‌» و «تشکیل جنین مشکل‌دار» از تبعات سوزاندن غیراصولی پسماند است
جامعه کیوسک

«افزایش سرطان‌» و «تشکیل جنین مشکل‌دار» از تبعات سوزاندن غیراصولی پسماند است

پیام جوهرچی، رئیس گروه پسماند دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست افزایش سرطان‌، تشکیل جنین مشکل‌دار و مشکلات ریوی را از تبعات سوزاندن غیراصولی پسماند عنوان کرد.

پیام جوهرچی گفت: با سوزاندن بدون تفکیک پسماندهای عادی و همچنین برخی پسماندهای صنعتی و ویژه، ترکیبات آلی آروماتیک مانند دی‌اکسین‌ها و فوران‌ها تشکیل و در محیط منتشر می‌شود. میزان اثرگذاری آنخها باید متناسب با فاصله از محیط‌های تنفس بوده و براساس استانداردهای کشور باید ۲ دهم نانوگرم بر متر مکعب باشد. این مقداری است که در هیات دولت تصویب شده است.

به گفته رئیس گروه پسماند دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست این ترکیبات آلی ناشی از سوزاندن پسماندها در یک پروسه ۵ الی ۶ ساله تاثیرات مخربی در محیط‌زیست دارد به طور مثال با توجه به ذخیره آنها در بافت چربی موجودات زنده از جمله ماهی‌ها اولین نشانه‌های آن را می‌توان در این گونه جانوری دید. همچنین باعث افزایش سرطان‌ها، تشکیل جنین مشکل‌دار و مشکلات ریوی حاد و …  در انسان‌ها می‌شود

جوهرچی با تاکید براینکه دی‌اکسین‌ها و فوران‌ها به ذرات گرد و غبار موجود در هوا چسبیده و نه تنها از طریق تنفس وارد ریه‌ها می‌شوند، بلکه باعث آلودگی خاک، آب‌های زیرزمینی و روان‌آب‌ها می‌شوند و از این طریق وارد چرخه غذایی می‌شود، بیان کرد: اگر رعایت استاندارد خروجی پسماندسوزها مطابق استاندردهای سازمان حفاظت محیط زیست نباشد با مشکلات عظیم تر از وضعیت کنونی که دفن پسماندها بوجود آورده، روبرو خواهیم شد. از آنجا که سوزاندن غیراصولی پسماند آثار بسیار مخربی دارد باید خرید تجهیزات و پایش آن به صورت کاملا اصولی بوده و از استانداردهای کافی و لازم برخوردار باشد.

همچنین بخوانید:  عدالت محیط زیستی و زندگی روزمره ایرانیان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗