skip to Main Content
کیوسک

مخصوص روز کارگر

هنرمندان مشغول کار، کارگران در هنر

بیشتر دنیا روز اول می را به عنوان روز کارگر جشن می‌گیرند، که توسط انترناسیونال دوم به منظور بزرگداشت «رویداد اعتراض» (Haymarket affair)  تثبیت شده بود. اعتراض روز اول می در پی اعتصاب کارگران شیکاگو برای حق هشت ساعت کار با خشونت و سرکوب جدی روبرو شد. رویداد اعتراض تا به امروز یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی است که در تاریخ مبارزات کارگری در امریکا رخ داده است، و هر سال توسط کارگران جهان زنده نگه‌ داشته می‌شود.

جالب است که کشوری که «رویداد اعتراض» در آن اتفاق افتاده است، و به واسطه‌ی آن همبستگی‌ای میان کارگران جهان ایجاد کرده، خودش این روز را جشن نمی‌گیرد، و روز کارگر را در تقویم‌‌اش به اولین دوشنبه‌ سپتامبر تغییر داده است. درست است که این روز دیگر در امریکا جشن گرفته نمی‌شود، اما امریکا هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا تاریخچه‌ی غنی‌ای از به تصویر کشیدن کارگر و کار دارد. کارگران سراسر امریکا، از کشاورزان گرفته تا کارگرهای کارخانه‌ها، سوژه‌ی الهام بسیاری از هنرمندان بوده‌اند.

متن‌ بالا گزیده‌ای از توضیحات موزه‌ی متروپولیتن نیویورک در رونمایی از مجموعه‌ای از آرشیواش–با مضمون کار و کارگر، به مناسب روز اول می است.  

همچنین بخوانید:  مارتین فرانک و تلاش برای برابری
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗