skip to Main Content
طرح جنجالی توسعه دانشگاه تهران نقد و بررسی می‌شود
جامعه کیوسک

طرح جنجالی توسعه دانشگاه تهران نقد و بررسی می‌شود

 

روز یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه طرح بحث‌برانگیز توسعه دانشگاه تهران با حضور موافقان و منتقدان طرح در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نقد و بررسی می‌شود.

«طرح توسعه دانشگاه تهران» که از دو دهه بیش آغاز شده و به دلیل کمبود اعتبار در سال‌های اخیر به کندی پیش رفته بود، مدتی است با  تصویب نقشه طرح توسعه دانشگاه تهران تحت عنوان «شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند» توسط هیات امنای این دانشگاه، بر سر زبان‌ها افتاده است.

به گفته علی محقر، رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران بر اساس این طرح بین ۳ تا ۵ هزار شرکت دانش بنیان در دانشگاه تهران مستقر می‌شوند تا دانشگاه کارآفرین محقق شود.

این طرح در دولت اصلاحات و با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری که از محل وام خارجی در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفت، آغاز شد و اساس آن  بر تملک املاک محدوده دانشگاه تهران استوار است.

طبق این طرح محدوده‌ای حدفاصل وصال از شرق، کارگر از غرب، بلوار کشاورز از شمال ، خیابان انقلاب از جنوب قرار است جزئی از دانشگاه تهران شود و وسعت دانشگاه تهران که اکنون حدود ٢٢هکتار است، به ۵٠هکتار افزایش پیدا می‌کند.

در طول ۲۰ سالی از آغاز طرح می‌گذرد، در رفت‌و‌آمد دولت‌ها و روسای دانشگاه، پروژه‌ی تملک این اراضی هرگز متوقف نشده تا امروز ۶۰ درصد این بافت به مالکیت دانشگاه درآمده که اکثرا به عنوان انبار و پارکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مدت ساکنان حق دخل و تصرف در ملک خود اعم از بازسازی یا نوسازی نداشتند. روند تحمیلی بیرون‌رانی اهالی از منطقه، این محدوده‌ را که به‌لحاظ اجتماعی یکی از پویاترین مناطق تهران است، به‌لحاظ کالبدی فرسوده کرده است.

همچنین بخوانید:  پرایدُلوژی

منتقدان این طرح توسعه، نبود شفافیت در اجرای این مگا پروژه، نادیده‌گرفتن جامعه محلی، برنامه‌ریزی بالا به پایین و خصوصی‌کردن فضاهای عمومی را از جمله اشکالات این طرح می‌دانند.

موافقان طرح هم افزایش شاخص‌های آموزشی و پژوهشی، تعامل شهر با توسعه پارک علم و فناوری، توجه به شاخص‌های زیست محیطی، فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تغییر مشاغل اطراف دانشگاه متناسب با فعالیت‌های دانشگاهی را از جمله مزایای این طرح می‌دانند.

موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران هم برای برای فراهم کردن فضای گفتگو از موافقان و مخالفان طرح دعوت کرده تا در نشستی به نقد و بررسی این طرح بپردازند. این نشست روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۹ در سالن شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و حضور علاقه‌مندان در آن آزاد و رایگان است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗