skip to Main Content
کارمندان دولتی و خصوصی ۲برابر اصناف مالیات می‌پردازند
اقتصاد کیوسک

کارمندان دولتی و خصوصی ۲برابر اصناف مالیات می‌پردازند

بر اساس پیش‌بینی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس از درآمدهای مالیاتی دولت، کارمندان دولت ۱/۶ هزار میلیارد تومان، کارکنان بخش خصوصی ۷/۵ هزار میلیارد تومان و اصناف و مشاغل ۱/۶ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت خواهند کرد. این موضوع نشان می‌دهد کارمندان بخش‌های دولتی و خصوصی تقریباً دوبرابر میزان کسبه و اصناف مالیات پرداخت می‌کنند.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، پیش‌بینی شده است که حدود ۳۵ درصد منابع عمومی دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شود که بالغ بر ۱۲۹ هزار میلیارد تومان است.

براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ مقرر شده است که حدود ۴۶ درصد کل مالیات‌ها (حدود ۵۹ هزار میلیارد تومان) از راه مالیات‌های مستقیم و ۵۴ درصد مابقی آن (حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان) از محل مالیات‌های غیرمستقیم جمع‌آوری شود. از میان مالیات‌های مستقیم، مالیات بر شرکت‌ها حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که حدود ۲۸ درصد کل درآمدهای مالیاتی است.

شرکت‌ها قرار است در سال ۱۳۹۷ به این شرح مالیات بدهند: شرکت‌های غیردولتی، ۲۳ هزار میلیاردتومان،  شرکت‌ها و مؤسسات دولتی، ۱۳ هزار میلیارد تومان، سازمان‌های اداره‌کننده نهادها و بنیادها، ۱۰ میلیارد تومان، شرکت‌های آستان قدس رضوی، ۳۰ میلیارد تومان.

از میان مالیات‌های مستقیم، مالیات بر ثروت آخرین قلم این دسته از مالیات‌ها به شمار می‌رود که حدود ۵/۳ هزار میلیارد تومان است. این رقم کمتر از ۳ درصد از درآمدهای مالیاتی و حدود ۲۵ صدم درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

با وجود شعارهای دولت درباره افزایش درآمدها از راه مالیات همچنان «نهادهای خاص» با درآمدهای هنگفت یا مالیات نمی‌پردازند و یا از معافیت‌های مالیاتی استفاده می‌کنند. ردیف مختص به مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی در لایحه بودجه ۹۷ نشان می‌دهد، درکنار طفره‌رفتن این نهادها از پرداخت مالیات، دولت نیز برنامه و اصرار چندانی برای واریز همان مالیات ناچیز از این محل، همزمان با مالیات دیگر فعالیت‌های اقتصادی به خزانه کشور ندارد و مالیات این نهادها در بودجه سال آینده ۴۲درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین بخوانید:  افزایش کانون‌های گرد و غبار خوزستان به ۴۰هزار هکتار
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗