skip to Main Content
دولت موظف به ایمن‌سازی معادن زغال‌سنگ است
جامعه کیوسک

دولت موظف به ایمن‌سازی معادن زغال‌سنگ است

رئیس انجمن زغال سنگ ایران می‌گوید پشتیبانی دولت‌ها از ایمنی معادن زغال‌سنگ در تمام دنیا یک روال معمولی است با این حال در ایران این حمایت‌ها انجام نمی‌شود که نتیجه آن به خطر افتادن جان ۱۳هزار کارگری است که در معادن زغال‌سنگ کشور کار می‌کنند.

محمد مجتهدزاده با اشاره به کاستی‌هایی که برای تجهیز و تامین ایمنی معادن زغال‌سنگ وجود دارد، گفته هنوز با استاندارهای ایمنی معادن غریبه‌ایم. تمامی فضای معادن زغال سنگ باید هر چه سریعتر به کپسول‌های خود نجات و تجهیزات مربوط به گروه‌های امداد و نجات مجهز شوند اما با توجه به بحران اقتصادی که گریبانگیر کشور است این تجهیزات باید از راه کمک‌های بلاعوض دولتی در اختیار معادن قرار گیرد، چراکه آنچه ضروی است حفظ جان کارگران است.

به گفته او هم اکنون باید چهار مرکز HSE (ایمنی و بهداشت کار) ویژه معادن زغال‌سنگ در کرمان، طبس، البرز مرکزی و البرز شرقی ایجاد شود و دولت باید مسئولیت تجهیز و پشتیبانی این مراکز را بر عهده بگیرد چرا که اگر این اتفاق نیفتد باید در اصلی‌ترین معادن زغال‌سنگ کشور منتظر حوادثی دیگر باشیم.

رئیس انجمن زغال سنگ ایران با بیان اینکه معادن ایران از همان آغاز بهره‌برداری از سال ۱۳۴۵ با  تکنولوژی‌های قدیمی روسی کار می‌کردند و حالا هم همین روال ادامه دارد، اضافه کرده واگذاری این معادن به بخش خصوصی هم در تکنولوژی‌های مورد استفاده آنها تغییری ایجاد نکرده است.

معادن کشور و به ویژه معادن زغال‌سنگ از تجهیزات ایمنی لازم برخوردار نیستند. پیمانکاران بهره‌بردار از معادن کشور به استانداردهای ایمنی و بهداشت کار توجه نمی‌کنند که معدن زغال‌سنگ کشور هم از این قاعده مستثنی نیستند. ۸۰درصد از معادن کشور مسئول ایمنی ندارند و کمک‌های دولتی برای ایمنی معادن هم بسیار ناچیز است. در انفجار معدن زغال‌سنگ یورت در اردیبهشت امسال ۴۳کارگر این معدن کشته شدند.

همچنین بخوانید:  ۲کشته و زخمی در انفجار معدن زغال‌سنگ دیزین
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗