skip to Main Content
شایعه اخراج ستاره‌دارهای شورای شهر
جامعه

تعدیل نیرو با شائبه نگاه سیاسی در مدیریت شهری تهران بسیاری را نگران کرده

شایعه اخراج ستاره‌دارهای شورای شهر

بازار شایعه و گمانه‌زنی این روزها در راهروهای شورای شهر تهران داغ است. گفته می‌شود کارکنان شورای شهر با توجه به معرف خود در پرونده استخدامی «ستاره‌دار» شده‌اند و آنها که معرفشان اصولگرایان تندرو بوده‌اند در اولویت اخراج قرار دارند.

بازار شایعه و گمانه‌زنی این روزها در راهروهای شورای شهر تهران داغ است. آنها که روزگاری نامه به دست در راهروهای شورای شهر منتظر پاراف آقای مهندس و خانم دکتر زیر درخواست استخدامشان بودند حالا نگران همین دست‌خط‌های کج و معوج زیر نامه‌هایشانند. شورایی که ۱۴سال با اکثریت اصولگرایان اداره شده بود حالا به‌طور یکدست به‌دست اصلاح‌طلبان اداره می‌شود و این موضوع برای کارکنانی که در دوره‌های پیشین وارد ساختار اداری و اجرایی شورای شهر شده‌اند کمی دلهره‌آور است.

این دلهره چندان هم بی‌مورد نیست. تیغ اخراج و معرفی به کارگزینی و تمدیدنشدن قرارداد بیخ گوش همه آنهاست چراکه محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران و معاون اجرایی شورای شهر تهران هم به صراحت گفته این تعداد کارمند در شورای شهر مورد نیاز نیست و باید «حداقل نصف آنها» تعدیل شوند. بر همین اساس گفته می‌شود کارکنان شورای شهر با توجه به معرف خود در پرونده استخدامی «ستاره‌دار» شده‌اند و آنها که معرفشان اصولگرایان تندرو بوده‌اند در اولویت اخراج قرار دارند.

پیشتر محمود میرلوحی گفته بود تعداد ۵۰۰ نفر در شورای شهر کار می‌کنند که این تعداد نیرو برای ۲۱ عضو شورای شهر تهران «جای تعجب و سوال» دارد و باید تدبیری برای این نیروها اندیشید. او همچنین گفته شورای شهر برنامه‌ای برای معرفی نیروها به شهرداری دارد تا درباره نحوه به کارگیری نیروها در شهرداری تصمیم‌گیری شود.

گفته می‌شود کارکنان شورای شهر با توجه به معرف خود در پرونده استخدامی «ستاره‌دار» شده‌اند و آنها که معرفشان اصولگرایان تندرو بوده‌اند در اولویت اخراج قرار دارند.

تدبیری که معاون اجرایی شورای شهر تهران برای کارکنان زیادی در نظر گرفته است تفاوت چندانی با اخراج ندارد، آنها که استخدام رسمی شهرداری‌اند به کارگزینی شهرداری یا شورای شهر تهران معرفی می‌شوند تا برای آنان تعیین تکلیف شود و آنان که قراردادهای موقت دارند، قراردادهایشان در پایان دوره تمدید نخواهد شد. این سیاستی است که مدیریت شهری تهران برای کاهش بارمالی ناشی از ازدیاد کارمندانش در پیش گرفته است. اما آنطور که کارمندان شورای شهر می‌گویند و تحقیقات میدانی نشان می‌دهد گویا قرار است اخراج‌شوندگان با معیارهای سیاسی انتخاب شوند. این موضوع را یکی از اعضای شورای شهر تهران که نخواست نامش فاش شود هم تایید کرده و گفته هر روز با خیل مراجعه‌کنندگانی مواجه می‌شود که به امید پادرمیانی او برای اخراج‌نشدن «پاشنه در اتاقش را از جا کنده‌اند.»

در زمان حاکمیت ۱۴ساله اصولگرایان بر شورای شهر تعداد بالایی نیرو به کادر اداری و خدماتی شورای شهر و شهرداری تهران اضافه شد. اعضای اصولگرای شورای شهر تهران معرف بسیاری از این افراد استخدام شده‌اند. حجت نظری، عضو شورای شهر تهران می‌گوید اگر قرار بود معیار تعدیل نیرو در شورای معرف افراد باشد «باید همه کارکنان شورای شهر» اخراج شوند چون اغلب آنها در سال‌های مدیریت اصولگرایان در شورای شهر استخدام شده‌اند.

همچنین بخوانید:  معلولان روز جمعه بوچیا بازی می‌کنند

به نظر نمی‌رسد این گمانه‌زنی نظری چندان دقیق باشد چراکه بسیاری از کارمندان شورای شهر تهران در دور اول این شورا که اصلاح‌طلبان اکثریت آن را تشکیل می‌دادند، استخدام شده‌اند و هنوز آنقدر از عمر شورای شهر نگذشته که به سن بازنشستگی برسند. ضمن اینکه با ۳۱نفره شدن شورای شهر در دور چهارم تعداد زیادی به کارکنان شورا اضافه شد.

نیروی مازاد در شهرداری، انتقادی قدیمی

حالا این شایعات گریبان اصلاح‌طلبانی را گرفته که پیش از ورود به شورای شهر از منتقدان رفتارهای سیاسی مدیریت شهری تهران بودند. آنها معتقد بودند که مدیریت پیشین شهرداری به قصد کادرسازی سیاسی تعداد زیادی نیرو وارد شهرداری و شورای شهر تهران کرده و حالا شهرداری با اضافه نیروی شدید مواجه است. البته اعتراض‌ها به استخدام‌های بی‌رویه شهرداری مربوط به این روزها و حتی محدود به منتقدان محمدباقر قالیباف هم نیست و اعضای شورای شهر در تمام دوره‌های گذشته شورا هم به این موضوع اعتراض داشتند. سال ۱۳۹۴ مرتضی طلایی، یار نزدیک قالیباف در شورای شهر گفته بود شهرداری ۳۰ هزار نیروی مازاد دارد.

این روزها هم مجید فراهانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران مدعی شده درحالیکه شهرداری به صورت رسمی ۶۸هزار نفر نیرو دارد با این‌حال ۱۳۰هزار نفر از شهرداری حقوق می‌گیرند. به گفته این عضو شورای شهر، شهرداری تهران ماهانه ۵۵۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند. شهردار تهران هم گفته تعداد زیادی نیروهای بازنشسته و کارمندان دستگاه‌های دیگر در شهرداری تهران حضور دارند که باید کنار گذاشته شوند.

مرتضی الویری دیگر عضو شورای شهر تهران هم گفته بود استخدام‌های فراوان و فراقانونی در این سال‌ها اتفاق افتاده است. او که زمانی شهردار تهران بود گفته نیروی انسانی که در دوران تصدی او در شهرداری تهران وجود داشت ۱۶ هزار نفر بود اما امروز این رقم به ۶۳ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافته است. همین خردادی که گذشت احمد مسجدجامعی که آن روزها هم عضو شورای شهر تهران بود از استخدام‌های جدید که با مجوز سازمان امور اداری و استخدامی انتقاد کرد.

بازنشستگانی که جای بازنشستگان را می‌گیرند

استفاده‌نکردن از نیروهای بازنشسته و بازگشت کارکنانی که از دستگاه‌های دیگر وارد شهرداری شده‌اند، منطقی به نظر می‌رسد چون به گفته مدیران جدید شهر، پایتخت دیگر توان پرداخت این حجم بالای حقوق به کارمندان را ندارد. با این همه بلافاصله در شهرداری انتصاب‌هایی رخ می‌دهد که سئوال‌برانگیز است. برای مثال به‌کارگیری سه شخص بازنشسته به عنوان معاونان شهردار تهران که حتی با کنایه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم مواجه شد. هاشمی در یک جلسه شورا زمانیکه نجفی چهار معاونش را معرفی کرده بود که سه نفر آنها بازنشسته بودند به طعنه به او گفته بود بهتر بود شهردار تهران آن یکی معاونش را هم بازنشسته انتخاب می‌کرد تا همه چیز کنار هم جفت و جور شود. با اینکه بعدتر رئیس سازمان بازرسی کل کشور انتصاب‌ افراد بازنشسته در شهرداری را تکذیب کرد اما به نظر می‌رسد که این رویه همچنان در مدیریت شهری ادامه دارد.

همچنین بخوانید:  رانده‌شدگان کتاب‌های درسی

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران و معاون اجرایی شورای شهر تهران به صراحت گفته این تعداد کارمند در شورای شهر مورد نیاز نیست و باید «حداقل نصف آنها» تعدیل شوند.

در همین زمان که هاشمی به شهردار تهران طعنه می‌زد، معاون اجرایی شورای شهر یعنی محمود میرلوحی که خود از منتقدان بکارگیری بازنشستگان در مدیریت شهری و در واقع نیروی محرک تعدیل نیرو در شورای شهر تهران است از نیروهای بازنشسته در کادر مدیران رده اول ساختار اداری شورای شهر تهران استفاده کرده است. با وجود همه انتقادها از ازدیاد نیرو حتی نیروهای جدیدی به ساختار اداری شورای شهر تهران اضافه شده‌اند که نه تخصص کافی دارند و نه تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اند.

شکی نیست برای کاهش هزینه‌های اداره شهر نیاز است برخی از کارکنانی که به صورت غیرقانونی و یا با سوء‌استفاده از ابهام قانون وارد کادر اداری و اجرایی مدیریت شهری شده‌اند تعدیل شوند اما به نظر می‌رسد در برخی موارد از جمله در شورای شهر تهران انگیزه‌های سیاسی محرک تعدیل نیروهای گسترده است. این شایعه‌ای است که در شورای شهر تهران بین کارمندان رواج پیدا کرده و حتی برخی اعضای شورای شهر هم نگران آنند که در صورت صحت چنین معیارهایی برای اخراج کارکنان وجهه شورای شهر زیر سئوال برود. شاید اگر مدیران اجرایی شورای شهر معیارهای تعدیل نیرو در این سازمان را مشخص کنند و به این شایعات پاسخ دهند، شک و تردیدها درباره شعارهایی که پیش از انتخابات سرداده بودند کمتر شود و اعتماد از دستگاهی که اعضایش با رای مردم انتخاب و با پول مردم اداره می‌شود، رخت نبندد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗