skip to Main Content
هشدار متروی استانبول به مردان: «گشادنشستن ممنوع»
جامعه کیوسک

هشدار متروی استانبول به مردان: «گشادنشستن ممنوع»

شهرداری استانبول به مسافران مرد وسایل نقلیه عمومی، هشدار داده که «گشاد نشستن» را بس کنند. «مترو استانبول» که صفحه توییتر رسمی شبکه ریلی شهر استانبول است، روز سه‌شنبه در راستای جلوگیری از تجاوز به حریم شخصی و حساس‌کردن مسافران، توییت کرد: «گشاد نشستن مردانه به پایان می‌رسد. بیایید قانون پذیرفته شده جهانی را رعایت کنیم و به آنهایی که به آن احترام نمی‌گذارند هشدار دهیم.»

یکی از کاربران پیشنهاد کرد که این پیام‌ها باید در خود قطارها و وسایل نقلیه عمومی نیز نصب شود. پس از آن، مترو استانبول اعلام کرد که به زودی علائم ضد گشادنشینی مردانه را در داخل وسایل نقلیه عمومی نصب خواهد کرد.

اولین جنبش ضد‌گشادنشینی مردان یا (manspreading) سال ۲۰۱۴ با ممنوع کردن این طرز نشستن در وسایل نقلیه عمومی نیویورک آغاز شد. پس از ‌آن شهرهای دیگر اقدامات مشابهی را پی گرفتند.

آخرین شهری که گشادنشینی مردانه را رسما ممنوع اعلام کرد مادرید بود. این اتفاق در نتیجه فعالیت‌های گروه فمینسیتی «زنان در مبارزه» بود که کارزار اینترنتی پرطرفداری راه انداخت و علیه گشادنشینی مردان در وسایل نقلیه عمومی امضا جمع کرد.

لغت‌نامه انگلیسی آکسفورد گشاد‌نشینی مردانه را اینگونه تعریف می‌کند:‌ ««حالت نشستنی که یک مرد- به ویژه در هنگام جابجایی با وسایل نقلیه عمومی- اختیار می‌کند و در آن با پاهای باز و گشوده از هم می‌نشیند، طوری که موجب تعدی به فرد یا افراد کناریش می‌شود.»

همچنین بخوانید:  دریافت پول نقد در ایستگاه‌های متروی تهران ممنوع شد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗