skip to Main Content
تایید وجود باندهای قاچاق اعضای بدن کودکان در کشور
جامعه کیوسک

تایید وجود باندهای قاچاق اعضای بدن کودکان در کشور

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته اجاره و قاچاق اعضای کودکان به ویژه در بین خانواده‌های معتاد وجود دارد و از این رو در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تکلیف این افراد از حیث قانونی مشخص می‌شود.

پیشتر فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به وجود باند بزرگ خرید و فروش کودکان در تهران گفته بود ‌در بسیاری از موارد کودکان ناپدید می‌شوند و اعضای بدن آنها قاچاق می‌شود و بعد از مدت‌ها جسد برخی از آنها در بیابان‌ها بدون کلیه و چشم رها شده است.

حالا محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی مجلس این موضوع را تایید کرده و در ادامه گفته بر اساس مفاد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اجاره کودکان ممنوع و غیرقانونی تلقی شده، مجازات بازدارنده‌ای نیز برای این افراد اعم از حبس، محرومیت‌های اجتماعی و جزای نقدی تعیین می‌شود.

به گفته او در شرایط فعلی قانون مشخص و بازدارنده‌ای در رابطه با فروش، اجاره یا قاچاق اعضای کودکان وجود ندارد، یکی از دلایل افزایش این نوع جرم نیز بر همین مبناست. در قوانین فعلی برای والدین کودک‌فروش تکالیف مبهم است و گاهی مجرم شناخته نمی‌شوند.

این گفته‌ها در حالیست که لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پنج سال است به مجلس فرستاده شده اما همچنان تصویب نشده است. تعیین‌ تکلیف مجازات والدین کودک‌آزار در این لایحه سبب ارجاع دو ماده مرتبط به کمیته تخصصی و طولانی‌شدن فرایند تصویب آن شده است. قوانین برای جلوگیری از کودک‌آزاری و سوء‌استفاده از کودکان در ایران ناکافی و مبهم‌اند.

 

همچنین بخوانید:  امید ایرانیان به تصویب لایحه‌ای جامع برای دفاع از کودکان و نوجوانان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗