skip to Main Content
ژاندارک تقلبی، فرگزیت مصلحتی
سیاست

آیا ماکرون یا لوپن فرانسه را از بحران نجات می دهند؟

ژاندارک تقلبی، فرگزیت مصلحتی

نظرسنجی‌های اخیر از کاهش 5 درصدی آرای امانوئل ماکرون در مقابل رقیب خود مارین لوپن خبر می‌دهند. ماکرون و لوپن هر دو تلاش می‌کنند با قرار گرفتن در بیرون از جناح‌بندی‌های سنتی جامعه سیاسی فرانسه، قول تشکیل دولت جدیدی را به مردم بدهند.

نظرسنجی‌های اخیر از کاهش ۵ درصدی آرای امانوئل ماکرون در مقابل رقیب خود مارین لوپن خبر می‌دهند. لوپن پس از استعفا از رهبری حزب راست جبهه ملی، در روزهای اخیر حتی مواضع تند خود در قبال اتحادیه اروپا را نیز تغییر داده است. او چند روز پیش اعلام کرد که تصمیمی برای خروج فرانسه از حوزه پولی یورو ندارد و تنها به دنبال اصلاح برخی از قوانین است. همزمان لوپن حملات انتقادی خود را نسبت به رقیب خود بیشتر کرده است، او در سخنرانی روز یک می روز جهانی کارگر، امانوئل ماکرون را نامزد پول و صاحبان سرمایه معرفی کرد و در مقابل خود را نه در جبهه ثروتمندان و سرمایه‌دارن بلکه به عنوان نامزد «خلق» و همه فرانسویان به ویژه اقشار کم درآمد و پایین جامعه دانست.

لوپن در سخنرانی خود، رقیب امروز مردم فرانسه در انتخابات را، جهان پول و سرمایه دانست که در هیات امانوئل ماکرون چشم به کسب قدرت در الیزه دوخته‌اند. مارین لوپن پیش از این نیز تلاش کرده بود تا با معرفی خود به عنوان رهبر اقشار ضعیف و ناتوان جامعه فرانسه، آرا طرفداران ژان لوک ملانشون نامزد شکست خورده جناح چپ در دور اول انتخابات را از آن خود کند.

ژان ماری لوپن پدر مارین لوپن نیز که به واسطه ایده‌های افراطی ناسیونالیستی‌اش در سال‌های اخیر توسط مارین لوپن به حاشیه رانده شده بود، در سخنرانی روز جهانی کارگر، دخترش را به ژاندارک تشبیه کرد و از مردم خواست در مقابل ماکرون به او رای بدهند؛ چراکه به اعتقاد او امانوئل ماکرون ادامه دهنده راه اولاند رئیس‌جمهور فعلی فرانسه است که با سیاست‌های ناکارآمدش فرانسه را به ویژه از لحاظ اقتصادی و امنیت اجتماعی به مرز بحران کشانده است.

همچنین بخوانید:  اصلاح قانون کار؛ سیاست‌های راستگرایانه دولت سوسیالیست فرانسه‎

امانوئل ماکرون رهبر حزب «به پیش» که همچنان در نظرسنجی‌ها ۶۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده است، صحبت‌های لوپن را فحش و ابتذال جبهه ملی دانست و از مردم فرانسه خواست تا با عبور از افراطی‌گری جبهه ملی، در کنار هم کشوری نو بنا کنیم. اگرچه نظرسنجی‌های اخیر از کاهش ۵ درصدی آرای ماکرون خبر می‌دهند، اما هم‌چنان بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، احزاب و هنرمندان حمایت خود از امانوئل ماکرون در مقابل مارین لوپن اعلام کرده‌اند. با این حال در روزهای اخیر ماکرون مواضع خود را در قبال اتحادیه اروپا را تغییر داده است، او که در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، بیشترین تمایل به ماندن در اتحادیه اروپا را داشت، با نقد برخی از سیاست‌های اتحادیه اروپا از «فرگزیت» صحبت کرده است.

شکست احزاب سنتی راست و سوسیالیست در فرانسه و افول محبوبیت آنها که در دور اول انتخابات به وضوح مشخص بود، از تمایل جامعه فرانسه به رهبران مستقل خبر می‌دهد. پس از تجربه ناکارآمد راست سنتی و حزب سوسیالیست (دولت سارکوزی و اولاند) در موضوع اقتصاد و امنیت اجتماعی، ماکرون و لوپن هر دو تلاش می‌کنند با قرار گرفتن در بیرون از جناح‌بندی‌های سنتی جامعه سیاسی فرانسه، قول تشکیل دولت جدیدی را به مردم فرانسه که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود امنیت اجتماعی با بحران مواجه بودند، بدهند، دولتی که بتواند فرانسه امروز را از زیر سایه تهدید اقتصادی و امنیت اجتماعی نجات دهد.

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، اگرچه در نهایت به پیروزی امانوئل ماکرون و یا مارین لوپن ختم می‌شود، اما انتخابات در دور اول نشان داد ساختار سیاسی جامعه فرانسه در حل بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از یک سو و چالش‌های شدید امنیتی از سوی دیگر، ناتوان بوده، افول احزاب سنتی فرانسه مهر تائیدی بر شکست ساختار سیاسی جامعه فرانسه است. بی‌خود نبود که ژان لوک ملانشون از ضرورت گذر از جمهوری پنجم فرانسه صحبت کرده بود.

همچنین بخوانید:  روابط‌عمومی‌ها؛ هم صدای مردم‌ و هم حاکمیت؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗