skip to Main Content
پیام دمیرتاش از حصر برای «نه» گفتن در همه‌پرسی
سیاست کیوسک

پیام دمیرتاش از حصر برای «نه» گفتن در همه‌پرسی

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه که در زندان به سر می‌برد در پیامی از زندان از مردم ترکیه خواسته در همه‌پرسی امروز به تغییرات قانون اساسی رای منفی بدهند.

به گفته او قسمت قابل‌توجهی از کردهای ترکیه که پیشتر به حزب توسعه و عدالت رای داده بودند در این انتخابات به تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی رای منفی خواهند داد.

او در این پیام با انتقاد از سیاست‌های افراطی حزب حاکم ترکیه که دموکراسی، حقوق بشر و قانون را تعلیق کرده، گفته مردم این سیاست‌ها را رد خواهند کرد. او همچنین گفته مطمئن است که دستگیریش برای فلج‌کردن مخالفان تغییرات قانون اساسی طراحی شده است.

دمیرتاش همچنین گفته به‌رغم این‌که تا کنون کمپین انتخابات به شکلی عادلانه و مساوی جریان نداشته است،  ولی  امیدوار است همگی در شب همه‌پرسی، نه در اطراف یک رژیم تک فردی، بلکه در اطراف همدلی گردهم بیاییم.

دمیرتاش و ۱۳ نماینده دیگر این حزب در مجلس ترکیه بعد از کودتای نافرجام سال گذشته در مجموع به صدها سال زندان محکوم شده‌اند. حزب دموکراتیک خلق بیشتر از طرف کردهای ترکیه حمایت می‌شود و در آخرین انتخابات مجلس توانسته بود سومین فراکسیون بزرگ مجلس را تشکیل دهد.

همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه امروز در جریان است که بر اساس آن درباره تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی تصمیم‌گیری خواهد شد. در صورت رای مثبت به این همه‌پرسی رجب طیب اردوغان تا سال ۲۰۲۹ رئیس‌جمهوری ترکیه خواهد ماند. مخالفان این تغییرات معتقدند اردوغان در تلاش است تا یک نظام تک‌صدایی و استبدادی ایجاد کند.

همچنین بخوانید:  اردوغان باردیگر نسل‌کشیِ ارامنه را انکار کرد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗