skip to Main Content
پسرفت ١٢ سانتیمتری دریاچه خزر
زمین کیوسک

پسرفت ١٢ سانتیمتری دریاچه خزر

دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرده، این‌بار ١٢ سانتی‌متر از مهر ٩۴ تا شهریور ٩۵. براساس آماری که از سوی مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر عنوان شده، مهم‌ترین دلیل کاهش آب دریای خزر میزان ورودی آب رودخانه‌های منتهی به دریا بوده است، به‌ویژه از رودخانه ولگا در روسیه. این درحالی است که دریای خزر به‌طورکلی در ۱۸‌سال اخیر روند کاهشی محسوسی داشته و این پسروی در ٩‌سال اخیر شدیدتر بوده است.

داریوش یوسفی‌کبریا، مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر تداوم خشکسالی در اغلب حوضه‌های آبریز دریای خزر و کاهش میزان ورودی آب رودخانه‌ها از دلایل کاهش تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر دانسته است.

با این‌حال به گفته تورج فتحی، کارشناس منابع آب و محیط‌ زیست در سازمانحفاظت محیط‌ زیست، این موضوع اگرچه برای خود دریا چندان خطرساز نیست اما تهدید مهمی برای تالاب‌های شمالی به شمار می‌رود، به‌طوری که فریدون‌کنار و انزلی ازجمله تالاب‌های موثر از این پدیده در سال‌های اخیر بوده‌اند. او در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «این پسروی که عدد و رقمش را داده‌اند مشکل خاصی برای خود دریا ندارد مگر در حاشیه دریا که افت تراز آب کاهش سطح تالاب‌هایی چون فریدون‌کنار را به دنبال دارد.»

همچنین بخوانید:   اهواز و زابل؛ درآتش و خاک
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗