skip to Main Content
اعتراض آمریکایی‌ها به حکم مهاجرستیزانه ترامپ
سیاست

اعتراض آمریکایی‌ها به حکم مهاجرستیزانه ترامپ

امضای حکم مهاجرستیزانه رئیس جمهور امریکا واکنش‌های بسیاری دربر داشته است. مردم واشنگتن، نیویورک و شیکاگو با تظاهرات گسترده به اعمال این حکم واکنش نشان دادند. فعلا و با شکایت دو مهاجر عراقی این حکم تا ۲۱ فوریه در ایالت نیویورک متوقف شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا روز جمعه حکم منع ورود مهاجرین از هفت کشور مسلمان عراق، سوریه، سودان، سومالی، یمن، لیبی و ایران را امضا کرد. طی این فرمان که روز گذشته مفادی نیز به آن اضافه شد پناهندگان و دارندگان ویزاهای غیرپناهندگی و افرادی که کارت سبز (اقامت موقت) امریکا دارند به مدت نود روز از ورود به خاک امریکا منع شدند و تمام پرونده‌های مربوط به پناه‌جویان به مدت ۱۲۰ روز به حالت تعلیق در آمد. این حکم که ساعت چهار و نیم عصر روز جمعه  به وقت واشنگتن امضا شد بلافاصله در مرزهای هوایی و زمینی به  اجرا درآمد.

ترامپ که پیش از این هم مخالفتش را با قوانین مهاجرت‌پذیر امریکا اعلام کرده بود، حکم دیگری در راستای قدرتمند‌تر کردن ارتش امضا کرد و در مصاحبه با مطبوعات دلیل لغوشدن سفر رئیس‌جمهور مکزیک به امریکا را ساختن دیواری بین مکزیک و مرزهای جنوی امریکا اعلام کرد.

امضای این حکم مهاجرستیزانه واکنش‌های بسیاری دربر داشته است. مردم واشنگتن، نیویورک و شیکاگو با تظاهرات گسترده به این حکم واکنش نشان دادند. شهردار نیویورک که یکی از شهرهای امن برای مهاجران¹ (sanctuary cities) است، در تظاهراتی که غروب جمعه در حمایت از مهاجرین برگزار شد  اعلام کرد که «ما از همه‌ مردممان فارغ از کشوری که از آن آمده‌اند یا عنوان مهاجرتشان دفاع می‌کنیم»

طی بیست و چهار ساعت گذشته نزدیک به ۱۰۹ نفر مسافر از کشورهای مذکور پس از رسیدن به مرزهای امریکا از خاک این کشور اخراج شدند. تعداد مسافران و اطلاعات پروازشان به کمک وبسایت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و ثبت شد. صبح روز شنبه مردم مقابل فرودگاه‌های بین‌المللی شهرهایی مثل نیویورک، لس‌آنجلس، شیکاگو و بوستون دست به اعتراض گسترده زدند. تظاهرات در برابر فرودگاه «جان‌ اف کندی» به ضرب و شتم و دستگیری انجامید، اما منجر به پراکنده شدن معترضان نشد، رانندگان تاکسی این فرودگاه نیز دست به اعتصاب زدند و برای ساعاتی عبور و مرور در فرودگاه را مختل کردند. اعتصاب تاکسی‌رانان به علت سرویس‌دهی اوبر مختل شد. کنشگران پس از این حرکت شرکت اوبر با به راه انداختن ترند پاک کردن اوبر از کاربران خواستند تا اپلیکیشن اوبر را تحریم کنند.

غروب روز شنبه و در پی اعتراض‌های گسترده و شکایت دو مهاجر عراقی علیه ترامپ، قاضی  فدرال؛ آن دانلی، با صدور حکم اضطراری به صورت موقت تا تاریخ ۲۱ فوریه اجرای حکم منع ورود مهاجرین  را در ایالت نیویورک متوقف کرد.

در ساعات گذشته اشخاص سرشناس در شبکه‌های اجتماعی به حکم منع ورود مهاجرین واکنش نشان دادند. توئیتر در اکانت رسمی خود نوشت: «توئیتر به دست مهاجران ساخته شده‌است، ما همیشه در کنار شما خواهیم ماند».


 سرگئی برین از بنیان‌گذاران گوگل هم با انتشار عکسی از خود در فرودگاه سان‌فرانسیسکو گفت « من اینجا هستم چون یک پناهنده‌ام».  برد اسمیت، رئیس وکلای شرکت مایکروسافت در نامه‌ای به کارمندان این شرکت با تاکید بر این‌ نکته که چندفرهنگی بودن شرکت مایکروسافت از نقاط قوت این سازمان است، از همه‌ی کارمندانی که خود و یا خانواده‌هایشان از حکم منع ورود مهاجران تاثیر می‌پذیرند خواست تا با تیم وکلای شرکت مکاتبه کنند، و به آن‌ها قول حمایت قانونی داد. در این میان شرکت‌های بزرگی مانند  آمازون هم از موضع‌گیری نسبت به این حکم اجتناب کردند و تنها از کسانی که شامل حکم ترامپ می‌شوند خواست تا از کشور خارج نشوند.


صدها چهره علمی و دانشگاهی هم با امضای نامه‌ای علیه حکم منع ورود مهاجرین از ترامپ خواستند که در حکم خود که تجلی قوانین نژادپرستانه است تجدید نظر کند. اجرای حکم اضطراری اگرچه به صورت موقت اجازه‌ی بازگشت مسافران به مقصد نیویورک  را می‌دهد اما تاثیری بر توقف پذیرش پناهنگان سوری ندارد.

در ادامه مجموعه‌ای از عکس‌های تظاهرات امروز در فرودگاه‌های بین‌المللی امریکا را مشاهده کنید.

¹شهرهای امن برای مهاجران به شهرهایی گفته می‌شود که از بازگرداندن پناهجویان بدون برگه‌ رسمی به زادگاهشان سر باز می‌زنند.

همچنین بخوانید:  شرکت‌های چندملیتی، حکومت‌ها، کاربران؛ چه کسی بر اینترنت حکم خواهد راند؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗