skip to Main Content
تحریف واقعیت‌ها برای توجیه ساخت پروژه صدر – نیایش
جامعه

معاون شهردار تهران همچنان هزینه ساخت را ۶۴۰ میلیارد تومان می‌داند

تحریف واقعیت‌ها برای توجیه ساخت پروژه صدر – نیایش

مدیران شهرداری همچنان از ساخت پروژه صدر - نیایش دفاع می‌کنند و برای این دفاع حتی تا تحریف واقعیت‌ها پیش می‌روند. معاون حمل و نقل شهردار تهران گفته این پروژه با ۶۴۰ میلیارد تومان ساخته شده در حالیکه اعضای شورای شهر حداقل هزینه ساخت آن را ۵ هزار میلیارد تومان می‌دانند.

پروژه تونل نیایش و پل صدر هنوز مانند استخوانی در گلوی شهرداری گیر کرده است. پروژه‌ای که قرار بود با آغاز بهره‌برداری از آن پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲، کفایت و کاردانی و «مدیریت جهادی» شهردار تهران به رخ همه مردم ایران کشیده شود. اما این پل به یکی از انتقادبرانگیزترین پروژه‌های شهری در سال‌های مدیریت محمدباقر قالیباف تبدیل شده است.

هزینه نهایی ساخت این پل هنوز مشخص نشده، اما آخرین اظهارنظرها در این‌باره نشان می‌دهد ساخت این پروژه بلندپروازانه برای شهر تهران بیش از ۵ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است. انتقاد به ساخت این پروژه از همین‌جا آغاز می‌شود. منتقدان می‌گویند در حالی که تهران با کمبود خطوط مترو مواجه است، ساخت بزرگراهی با این هزینه که مردم را به استفاده بیشتر از خودرو تشویق می‌کند غیرقابل توجیه است. این در حالیست که شهرداری در همان سال‌ها با چنین هزینه‌ای می‌توانست دو خط مترو بسازد.

از طرفی منتقدان می‌گویند ساخت بزرگراه‌های دو طبقه به علت هزینه‌های گزاف ساخت و نگهداری منسوخ شده است، چنانچه مسئولان شهر سئول که به بزرگراه‌های مدرن در دنیا مشهور است در حال تغییر کاربری «خیابان‌های دو طبقه» و تبدیل فضاهای تردد خودرو به محیط‌های شهروندمحورند.

با این حال معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران همچنان از این پروژه دفاع می‌کند و حتی برای این دفاع تا تحریف واقعیت‌ها پیش می‌رود. مازیار حسینی گفته هزینه ساخت این پروژه آنچنان که برخی اعضای شورای شهر می‌گویند نه ۵ هزار میلیارد تومان که ۶۴۰ میلیارد تومان است. اما این موضوع واقعیت ندارد چراکه پروژه صدر – نیایش «قرار بود» با ۶۴۰ میلیارد تومان ساخته شود اما حین اجرای پروژه این رقم بالاتر و بالاتر رفت. فقط در یکی از ردیف‌های بودجه‌ای که سه سال پیش شهرداری تهران به شورای شهر ارائه کرده بود، ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی شهرداری به پیمانکاران ساخت صدر در نظر گرفته شده بود. در مورد دیگر، شهرداری برای پرداخت برخی از بدهی‌های خود مجوز ساخت پروژه ایران زمین را به بانک زنجانی داد تا او ۲۴۰ میلیارد تومان از این بابت به شهرداری پول پرداخت کند.

همچنین بخوانید:  به سرنوشتت عشق بورز

معاون شهردار تهران در پاسخ به کسانی که می‌گویند شهرداری می‌توانست با این هزینه دو خط مترو بسازد هم گفته ساخت هر کیلومتر مترو بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد و با هزینه ساخت پروژه صدر – نیایش نمی‌شد دو خط مترو ساخت. فرض ابتدایی معاون قالیباف این است که این پروژه با ۶۴۰ میلیارد تومان ساخته شده، اما فرض دوم او هزینه ساخت هر کیلومتر خط مترو است که بر اساس هزینه‌های امروز محاسبه شده است. هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در آن سال‌ها کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و همین موضوع صحت ادعای منتقدان را تایید می‌کند.

تلاش شهرداری تهران برای توجیه ساخت پل صدر و تونل نیایش در حالی است که همچنان خطوط متروی تهران کامل نشده و آلودگی هوا سالانه جان بیش از پنج هزار نفر را در این شهر می‌گیرد.

ساخته‌شدن این پروژه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دور قبل هم شائبه‌های زیادی داشت چنانچه محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران این پروژه را «نمایشی» و «خطای بزرگ» مدیریت شهری نامگذاری کرده است. حالا تهران با ساخت این پروژه نه تنها از دو خط مترو محروم شده، بلکه باید هزینه‌های نگهداری آن را هم تحمل کند و با دود هزاران خودروی که روزانه از این مسیر تردد می‌کنند کنار بیاید، هرچند مدیران شهری همچنان آن را یکی از افتخارات خود می‌دانند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗