skip to Main Content
تهدید سازمان ملل از طرف ترامپ پس از رای علیه اسرائیل
سیاست کیوسک

تهدید سازمان ملل از طرف ترامپ پس از رای علیه اسرائیل

قطعنامه توقف شهرک سازی اسرائیل با وجود فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. دولت اوباما به این قطعنامه رای ممتنع داد.

ترامپ در واکنش به تصویب این قطعنامه در توییتی سازمان ملل را تهدید کرد که از بیستم ژانویه که او قدرت با دست خواهد گرفت، اوضاع جور دیگری خواهد بود.


در این قطعنامه از اسرائیل خواسته شده تا شهرک‌‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی از جمله شرق بیت‌المقدس را فورا و به طور کامل متوقف کنند. پیش از این هم قطعنامه‌هایی تصویب شده بود اما دولت‌های مختلف آمریکا آنها را وتو کرده بودند.

پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواسته بود تا کشورش این قطعنامه را وتو کند. پیش نویس این قطعنامه که توسط مصر تهیه و ارائه شده، قرار بود روز پنج شنبه به رای گذاشته شود. اما تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آینده آمریکا با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر سبب شد ارائه قطعنامه به تعویق بیافتد.

اسرائیل در واکنش به تصویب این قطعنامه سفیران خود از نیوزیلند و سنگال فراخواند. این دو کشور به همراه مالزی و ونزوئلا در تهیه پیش‌نویس این قطعنامه مشارکت داشتند. چهارده عضو از پانزده عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند.

مطابق قوانین بین‌المللی ساخت شهرک در سرزمین‌های اشغال شده پس از سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل غیرقانونی است اما اسرائیل به این کار ادامه می‌دهد و همین موضوع یکی از موانع صلح است.

همچنین بخوانید:  پوپولیسم و ضد پوپولیسم در آینه اقیانوس اطلس

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗