skip to Main Content
دشواری فقر و تعصب برای زنان کپرنشین بشاگرد
جامعه کیوسک

دشواری فقر و تعصب برای زنان کپرنشین بشاگرد

بشاگرد منطقه‌ایست دورافتاده در شرق استان هرمزگان. بیشتر مردم روستاهای بشاگرد به دلیل خشکسالی‌ شدید، فقر و نبود جاده ارتباطی مناسب در کپر زندگی می‌کنند.

رنج فقر، دورافتادگی و خشکسالی زندگی را بر ساکنان این منطقه سخت کرده است. در این میان زنان و دختران دو چندان گرفتار رنج‌اند. آنها مجبورند سایه اعتیاد، زور و تعصبات کورکورانه مردان را تحمل کنند. همچنین زنانی که به دلایل مختلف شوهران خود را از دست داده‌اند و با دست خالی بار سرپرستی فرزندانشان را به دوش می‌کشند و نیز دخترانی که مجبور می‌شوند در سن کم تن به ازدواج دهند، ازدواج‌هایی که بیشتر ناخواسته و ناآگاهانه‌اند.

حصیربافی کار سخت و طاقت‌فرسای است که زنان این سرزمین سالهاست انجام می‌دهند تا با درآمد بسیار ناچیز آن (سه هزار تومان برای دو روز کار) گوشه‌ای از خرج زندگی‌اشان را تامین کنند.

 

%db%b1 %db%b2 %db%b3 %db%b4 %db%b5 %db%b6 %db%b7 %db%b8 %db%b9 %db%b1%db%b0 %db%b1%db%b1
%db%b1%db%b3 %db%b1%db%b4 %db%b1%db%b5 %db%b1%db%b6 %db%b1%db%b7 %db%b1%db%b8 %db%b1%db%b9 %db%b2%db%b0

همچنین بخوانید:  روستاهایی که در فقر مطلق به سر می‌برند
2 نظر
  1. احسنت به نویسنده نظر قبلی
    من خودم اهل بشاگرد هستم . درسته که مشکلات بسیارند و امکانات کم ولی بشاگرد الان اون بشاگرد ٢٠ یا سی سال قبل نیست… خوشبختانه مردم روشنفکر و فعال داره و حتی فعالتر از بسیاری شهرستانهای دیگر استان … و در بسیاری زمینه ها پیشرفت چشمگیر البته نسبت به گذشته کرده… این عکسهایی که میبینید تنها محدود به چند روستا هستند که به علت دوری بیش از حد از مرکز شهرستان و جمعیت کم این وضعیت رو دارن و شما متاسفانه به اسم ان روستاها اشاره نمیکنید و از بشاگرد که حدود ٣٠٠ روستای کوچک و بزرگ دارد صحبت میکنید وگرنه مردم بقیه روستاها بزرگترین دغدغه که دارند تمدید بسته اینترنتشونه… والا
    متاسفانه شما هم مانند بقیه سایتها تنها اغراق و بزرگنمایی میکنید بهتر است سری به وبلاگها و سایتهای خود بشاگرد بزنید و به شخصه شاهد پیشرفت منطقه باشید.
    به وبلاگ بنده هم سر بزنید
    امیدوارم نظرم منتشر بشه
    یا حق

  2. بنام خدا
    اینجانب بشاگردی بشاگردی زاده ام، یک بشاگردی که در طول سالهای متمادی از بی توجهی دولت ها نسبت به آبادانی و توسعه منطقه بشاگرد، با انواع مشکلات اجتماعی، فرهنگی،اقتصادی و غیره دست و پنحه نرم میکردم،که دلیل این فقر نشینی و تهی چیز دیگری نبوده جزء ناکار آمدی دولت ها، اما با این وجود و با گذشت بیش از سه دهه از عمر انقلاب تا کنون خدمات رضایت بخشی در این منطقه انجام نشده اما از نظر سطح سواد و فرهنگ در بین مردم خون گرم این منطقه حرفی برای گفتن هست.
    و در این میان رویه حرف بنده خطاب به فارغ تحصیلان و دانشجویان و نخبگان و فرهنگیان و طلاب و مردم عادی و غیره است همه بدانید بشاگرد در این چند سال از دیدگاه بعضی رسانه ها شده جولانگاهی برای تهیه تصاویرهای نامتعارف و ناپسند برای پر کردن جای خالی تیترها در خبرگزاری ها و سایت ها، و از طرفی تهیه این گونه تصاویرها به نظر توهین و تخریب به فرهنگ مردم این منطقه بیش نیست، البته ناگفته نماند که یکی از مقصران این حرکات و اقدامات خود ما مردم بشاگرد هستیم.
    چرا ما باید در مقابل لنز دوربین های خبرنگاران و با هر سازی که آنها زدند برقصیم؟ در هنگام انجام وظیفه در امورات زندگی، در هنگام صرف شام و ناهار، در هنگام کشیدن قلیان، در هنگام بافتن هنرهای دستی و حصیربافی، در هنگام تهیه آب اشامیدنی، در هنگام کارهای روزمره در هر زمینه ای، در هنگام استراحت کردن و بیماریها، در هنگام راه رفتن، و حتی خوابیدن، در هنگام مصرف مواد مخدر، و انواع مدال ها و انواع حرکات، مطیع امر خبرنگاران برای تهیه عکس هستیم، آیا غیر از این است که ما خود به فرهنگ خودمان لطمه وارد میکنیم؟ جای تاسف دارد که در بعضی مواقع شاهد هستیم که برای تهیه اینگونه تصاویر و حتی نشر آن افرادی از خود بشاگرد هم دخیل هستند.
    سالهاست که ما شاهد تهیه چنین تصاویرهایی از سوی بعضی خبرنگاران هستیم اما نه اینکه گرهی از مشکلات اساسی ما گشوده نشد بلکه در بعضی مواقع به فرهنگ ما توهیناتی روا داده شد و میشود، که همه شما شاهد آن توهین ها بودید و در مقابل شاهد سکوت مطلق مردم بشاگرد در برابر توهینات هستیم و همچنان این سکوت ادامه دارد.
    همان طور که در مطالب قبل عرض کردم دوران ، دوران دهه های ۶۰،۷۰،۸۰، نیست که آنها بخواهند با تهیه اینگونه تصاویرها مشکلات منطقه را به گوش مسئولین برسانند،دیگر آن دوران به پایان رسید. و در حال حاضر خود مردم میتوانند مشکلات موجود منطقه را در هر لحظه و زمان انعکاس دهند و اگر هم عدالتی هست و مسئول دلسوزی وجود دارد پیگیر رفع مشکلات میشوند.
    کجایید ای جنبش دانشجویی بشاگرد؟ ای روشن فکران و نخبگان و فرهنگیان منطقه، تا کی میخواهید به این سکوت خود ادامه بدهید؟ چرا اجازه میدهید به فرهنگتان اینگونه توهین کنند؟ چرا اجازه میدهید اینگونه تصاویرها از ناموستان تهیه کنند؟ کجاست آن غیرت و مردانگی که در خون مردان قدیم بشاگرد بود؟ مگر شماها از نوادگان همان مردان نیستید؟ آیا جایز است که از ناموستان اینگونه تصاویرها تهیه کنند و در فضای مجازی نشر دهند؟ چرا از ماها میخواهند در جلو لنز دوربینهایشان با انواع مدلها ودر هر موقعیتی قد علم کنیم و تصویرهای خنده دار تهیه کنند تا مورد تمسخر همگان قرار گیریم؟ گیرم که نفراتی اطلاعات و آگاهی کامل ندارند، اما شمای فرهنگی و نخبه و دانشجو باید جلو اینگونه حرکات را بگیرین. آیا میدانید با مشاهده اینگونه تصاویر ها در فضای مجازی مردمان کشور با چه دید و تفکری به ماها نگاه میکنند؟ آیا میدانید که آنها فکر میکنند همه مردم بشاگرد اینگونه ساده لوح هستند؟ مگر در مناطق دیگر کشور خانوارهای عشایر و دامدار وجود ندارد؟ ……………….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗