skip to Main Content
«پیشرفت در کشور زمانی اتفاق می‌افتد که دانشگاه‌ها منتظر پول دولتی نباشند»
اقتصاد کیوسک

رییس بنیاد ملی نخبگان:

«پیشرفت در کشور زمانی اتفاق می‌افتد که دانشگاه‌ها منتظر پول دولتی نباشند»

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، از تهیه گزارشی درخصوص مهاجرت نخبگان خبر داد و اعلام کرد این گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به روند خروج نخبگان از کشور با تاکید بر اینکه نداشتن مهاجرت نخبگان یک تصور اشتباه است، ادامه داد: «از سال ۲۰۰۰ تاکنون روند مهاجرت در دنیا دو برابر شده است که این نشان‌دهنده تعاملات بین‌المللی کشورها است». مشخص نیست که آیا این افزایش شامل مهاجرت غیر ایرانی‌ها به ایران هم شده است یا نه؟

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه آمارهای مربوط به مهاجرت نخبگان به این شورا ارائه شده است، اضافه کرد: «اگر مورد خاصی نباشد، آمارهایی مربوط به این حوزه از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.»

وی با اشاره به شیوه آموزش در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: «در دانشگاه‌های ایران دانشجویان در انتهای کلاس شطرنج بازی می‌کردند؛ ولی همین دانشجویان زمانی که به آمریکا رفتند، روزی ۱۸ ساعت کار می‌کردند، چراکه پیشرفت اینگونه حاصل می‌شود.»

ستاری مشکل آموزش عالی در ایران را حمایت دولت از دانشگاه‌ها دانست و گفت:‌«دانشگاه‌هایی که با رانت و پول دولت کار می‌کنند، قطعاً به نیروی انسانی اهمیتی نمی‌دهند؛ این در حالی است که پیشرفت در کشور زمانی اتفاق می‌افتد که دانشگاه‌ها منتظر پول دولتی نباشند.»

این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا دولت و نهاد‌های عمومی مهمترین حمایت‌کننده آموزش عالی‌اند. برای مثال این لیستی از برترین دانشگاه‌های آمریکا بر اساس هزینه‌ای که برای تحقیق و توسعه خرج می‌کنند است. این داده‌ها نشان‌دهنده سهم اصلی دولت فدرال آمریکا و یا نهاد‌های عمومی دیگر در تأمین مالی این تحقیقات است.

همچنین بخوانید:  تهران نوليبرال

همچنین  نمودار زیر  از انجمن آمریکایی توسعه علم نشان‌دهنده سهم مهم بودجه عمومی در تحقیق و توسعه دانشگاهی در آمریکا است:

unisource1

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗