skip to Main Content
آبیاری سبزی‌های جنوب تهران با ترکیبی از فاضلاب خانگی و صنایع
کیوسک

آبیاری سبزی‌های جنوب تهران با ترکیبی از فاضلاب خانگی و صنایع

«محمد‌هادی حیدرزاده» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران آبیاری مزارع سبزیکاری جنوب پایتخت با آب فاضلاب را تأیید کرد و گفت که فاضلابی که برای آبیاری بخشی از این مزارع استفاده می‌شود ترکیبی از فاضلاب خانگی و فاضلاب‌های صنایع است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در گفت‌وگو با «شهروند»، آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی تهران بوده است که هر چند وقت یک‌بار کارشناسان و منتقدان نسبت به آن هشدار می‌دهند؛ اما همچنان این رویه ادامه دارد. مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، تداوم آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب را تأیید کرد و گفت: متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد؛ به‌تازگی کارگروهی با محوریت جهادکشاورزی تشکیل شده است که ماموریت آن فعالیت در همین زمینه و مقابله با صنایعی است که فاضلابشان را رها و محیط‌زیست را آلوده می‌کنند.
او گفت: مسئولیت مقابله با ورود فاضلاب به مسیل‌ها تنها با سازمان محیط‌زیست نیست و در این زمینه ٣ وزارتخانه دیگر ازجمله وزارت صنایع و همچنین وزارت جهاد کشاورزی و همچنین درباره سلامت موادغذایی مسئولیت دارند.
حیدرزاده افزود: فاضلابی که در تعدادی از مزارع جنوب تهران برای آبیاری محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل ترکیبی از فاضلاب خانگی و فاضلاب صنعتی است. بخشی از صنایع به‌طور غیرقانونی فاضلاب را وارد مسیل‌هایی می‌کنند که درنهایت در جنوب تهران برای آبیاری مزارع استفاده می‌شود؛ برای مثال کارواش‌ها و قالیشویی‎ها ازجمله مشاغلی هستند که فاضلابشان را در مسیل‌ها رها می‌کنند.
به گفته او تمام مزارع سبزیکاری جنوب تهران با آب فاضلاب آبیاری نمی‌شود اما حداقل یک سوم آبی که پای مزارع جنوب تهران می‌رود آلوده به فاضلاب است.

همچنین بخوانید:  حوادث ترافیکی علت از بین رفتن یک ایرانی در هر ۳۱ دقیقه

ابتدای سال گذشته نیز «عباس رجایی» رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی هشدار داد و گفت: «محصولات این منطقه بیماری‌های گوناگونی به جامعه تزریق می‌کند.»

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗