skip to Main Content
قحطی مرگبار در سودان جنوبی
کیوسک

قحطی مرگبار در سودان جنوبی

پس از بیش از دو سال جنگ داخلی در سودان جنوبی، ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور در قحطی به سر می‌برند. یک سوم جمعیت سودان جنوبی نیز دچار «ناامنی شدید غذایی» هستند که نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایشی ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سودان جنوبی می‌گوید «صدها هزار سودانی از نظر کمبود غذا وضعیتی بحرانی دارند». بنابر بیانیه مشترک سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل، یونیسف و برنامه جهانی غذا، «حداقل ۳۰ هزار نفر از مردم این کشور در شرایط وخیمی به سر می‌برند و با قحطی و مرگ مواجه هستند». ۳/۹ میلیون نفر در سودان جنوبی در شرایطی به‌شدت ناامن به سر می‌برند، ۳/۱ میلیون نفر در «بحران» و ۴۰ هزار نفر با قحطی شدید روبرو هستند.

از دو سال پیش و در پی آغاز مجدد درگیری‌ها بین نیروهای سالوا کییر رئیس جمهور و شورشیان به رهبری ریک ماچار معاون پیشین رئیس جمهور، ده‌ها هزار نفر کشته شدند، بیش از ۲/۳ میلیون نفر آواره شده و حدود ۵ میلیون نفر نیز دچار ناامنی غذایی شدند. بر اساس اعلام یونیسف، بیش از نیمی از جمعیت آوارگان را کودکان تشکیل می‌دهند. توافق صلح در ماه آگوست سال جاری بین طرف‌های درگیر به امضا رسید که باز هم به شکست انجامید. دو سال جنگ داخلی نه تنها باعث بی‌خانمانی میلیون‌ها نفر شده است بلکه به تخریب مزارع کشاورزی و دزدیده شدن احشام یا مرگ آنها در اثر قحطی انجامیده و اقتصادی درهم شکسته برجای گذاشته است.

از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ دو جنگ داخلی در سودان منجر به کشته شدن بیش از ۲ میلیون نفر در این کشور شد و در نهایت به سودان جنوبی امکان استقلال داده شد. سودان جنوبی که دارای منابع عظیم نفتی است در سال ۲۰۱۱ و در پی برگزاری یک همه‌پرسی، از بخش شمالی سودان جدا و تبدیل به کشوری مستقل شد.

همچنین بخوانید:  تغییرات اقلیمی؛ عامل پنهان کاروان مهاجران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗