skip to Main Content
زنجیره انسانی مقابل کامیون‌های دفن زباله در منطقه سراوان گیلان
زمین کیوسک

زنجیره انسانی مقابل کامیون‌های دفن زباله در منطقه سراوان گیلان

در چند روز گذشته، مردم محلی منطقه سراوان با تشکیل زنجیره انسانی در گروه‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰  نفره مقابل کامیون‌های دفن زباله ایستادند و راه آنها را مسدود کردند.

سراوان در ۱۷ کیلومتری جاده رشت قرار داد.  مردم این منطقه سال‌هاست از دفن غیر بهداشتی زباله رنج می‌برند. منطقه جنگلی سراوان که قرار بود موقتا به عنوان مرکز دفن زباله از آن استفاده شود، بیش از ۳۰ سال است که به محلی دائمی برای دفن زباله‌های شهری، صنعتی و بیمارستانی شهرهای رشت، خشکبیجار، خمام و لشت‌نشا تبدیل شده است. مردم محلی می‌گویند از مجموع ۶۰۰ تن زباله تولید‌شده در رشت، فقط بخش اندکی از زباله‌ها بازیافت می‌شوند و بقیه به سمت سراوان سرازیر می‌شوند.

اواخر هفته پیش، مگس‌ها و حشرات موذی به خانه‌های اهالی سراوان هجوم آوردند. با هجوم مگس‌ها مردم از این فاجعه محیط زیستی به ستوه آمده و پویشی به راه انداختند. در این باره یکی از اهالی محل به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: «هجوم مگس‌ها وحشتناکه. باوجود اینکه پنجره‌ها توری دارن، نمی‌شه جلوشونو گرفت.» او به وضعیت وخیم آب آشامیدنی سراوان اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما سال‌هاست که از آب سراوان، واسه نوشیدن استفاده نمی‌کنیم. خود من دو ساله که از آب واسه پخت‌وپز هم استفاده نمی‌کنم، چون بوی تعفن و گاهی بوی صابون می‌ده و این به‌خاطر شیرابه‌های زباله است که داخل جوی‌های فاضلاب، روان شدن.»

در روزهای گذشته، با تشکیل زنجیره انسانی، آنها راه ورود کامیون‌های تخلیه زباله را بستند و مانع ورود این ماشین‌ها به منطقه شدند. پیگیر‌ی‌ها و شکایات مردم به شهرداری‌ و شورای شهر در طول سال‌ها بی‌ثمر بوده و آنها فقط وعده وعید شنیده‌اند. این بار تصمیم‌ دارند تا زمان به نتیجه رسیدن مطالبات و حل شدن بحران، به کنش‌های اعتراضی خود ادامه دهند.

همچنین بخوانید:  چگونه بازی لئوناردو دی کاپریو در نقش مولوی جنبه نژادپرستانه دارد؟

یکی از مردم معترض به روزنامه وقایع اتفاقیه می‌گوید: «منطقه سراوان از نظر فیزیکی و جغرافیایی در سطحی بالاتر از شهر رشت و دریا قرار دارد و شیرابه‌های زباله‌های دفن‌شده در این منطقه، به مرور از طریق رودخانه‌های جلیلی‌روخان، سیاهرودخان و زرجوب، به‌طرف تالاب انزلی می‌رود و این مناطق را آلوده می‌کند. با این روندی که پیش می‌رود، تا چند سال دیگر از این منطقه، هیچ چیزی باقی نمی‌ماند؛ نه پرنده‌ای و نه گیاهی. تا وقتی شهرداری فکری به حال مدیریت پسماند و زباله‌ها نکند، سراوان محل همیشگی دفن زباله باقی خواهد ماند.»

مردم خواستار تفکیک زباله از مبدا، مدیریت اصولی پسماند‌های شهری و خرید دستگاه زباله‌سوز هستند. مسئولان استان پیشتر قول همه اینها را داده بودند اما هیچ‌گاه عملیاتی نشد.

گروه‌های محیط زیستی معتقدند اضافه کردن دستگاه زباله‌سوز مشکل را حل نمی‌کند. پیمان بازدیدی، مدیر‌عامل مؤسسه محیط‌زیستی «سرزمین ایده‌آل ما»، فعال محیط زیست استان گیلان، در این زمینه به وقایع اتفاقیه می‌گوید: «دستگاه زباله‌سوز خودش یک معضل دیگه است؛ اون هم کلی کربن تولید می‌کنه، چون مردم شمال زباله‌های تر مثل میوه، سبزی و برنج زیاد دارند؛ درنتیجه بهترین راه‌حل، ایجاد کارخانه‌های کود آلی به شیوه امروزی آن است.»

به دلیل مسدود شدن راه کامیو‌ن‌ها به دست اهالی سراوان، شهرداری رشت مجبور شده زباله‌ها را بهش شهرهای دیگر منطقه مثل انزلی و رضوان‌شهر منتقل کند.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗