skip to Main Content
حاجی ارزونی در قلب اعیان‌نشین بیروت
کیوسک

حاجی ارزونی در قلب اعیان‌نشین بیروت

بیروتی‌ها دیشب اصلی‌ترین مرکز تجاری شهر (منطقه داون‌تاون) را به بازارچه تبدیل کردند. بیش از هزار نفر در بازارچه «حاجی ارزونی»* هر چه توانستند، از غذا، لباس‌های دست دوم، کتاب و سی‌دی‌های فیلم و موسیقی، مجلات قدیمی و صنایع‌دستی، مجانی یا به ارزانترین قیمت ممکن فروختند.

CPRzoC0UwAAwsC9

این بازارچه پاسخ مردم و فعالان سیاسی و مدنی بیروت به سخنان توهین‌آمیز یکی از تجار عضو اتاق بازرگانی لبنان بود که تجمعات مردم در طول ماه گذشته در این منطقه را مورد تمسخر قرار داده و گفته بود که حضور مردم باعث شده «کلاس» این منطقه اعیان‌نشین پایین بیاید.

منطقه داون‌تاون در بیروت تا دهه هفتاد میلادی، پیش از جنگ داخلی لبنان، بزرگترین بازار کشور بوده که نه تنها بیروتی‌ها بلکه کشاورزان، دامداران و تولیدکنندگان صنایع دستی در روستاهای لبنان محصولات خود را در این بازار می‌فروختند. بیست سال جنگ داخلی این بازار را کاملا ویران کرد. پس از پایان جنگ، در سال ۱۹۹۴، رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان قراردادی با کمپانی‌ای به نام سولیدر به منظور بازسازی و تبدیل این منطقه به بزرگترین قلب تجاری لبنان امضا کرد. ساختمان‌های شیک دولتی و خصوصی و بوتیک‌ها و مراکز خرید مدرن جای بازار «شعبی» (مردمی) بیروت را گرفت و مردم عادی دیگر جایی در این مرکز اعیانی نداشتند.

بازارچه «حاجی ارزونی» دیشب علاوه بر نشان دادن حس نوستالژی بیروتی‌ها برای شهر قدیمشان در واقع اعتراضی خلاقانه بود نسبت به سیاست‌های نئولیبرالی دولت که کشور را به شرکت‌های خصوصی می‌فروشد.

عکس‌های بیشتر را اینجا ببینید.

* معادلی برای “ابو رخوصه” عربی

 

 

 

همچنین بخوانید:  نمایش مقاومت خلاقانه در سختی و بی‌ثباتی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗