skip to Main Content
سیزده سال حبس؛ نتیجه‌ی کمک به مهاجران
کیوسک

رای مهاجرستیزانه دادگاه ایتالیا برای شهردار محبوب

سیزده سال حبس؛ نتیجه‌ی کمک به مهاجران

یک شهردار سابق در ایتالیا که در جهت اسکان و راحتی مهاجرین فعالیت می‌کرد، توسط دادگاه به بهانه‌ی «تبانی با مهاجران غیرقانونی» و «قانون‌شکنی در مدیریت پناهجویان»  به ۱۳ سال زندان محکوم شده است. 

«دومینیکو لوکانو»، ۶۳ ساله شهردار سابق شهرک ساحلی ریاچه در جنوب ایتالیا بوده که از محبوبیت بالایی در بین مردم و بسیاری از شهرداران دیگر برخوردار است. او از سال ۲۰۱۸ بابت این اتهامات تحت حصر خانگی قرار دارد. بنا به اظهارات دادستان لوکانو متهم است با واگذاری قراردادهای جمع‌آوری و مدیریت پسماند به تعاونی مهاجران، قوانین مناقصه‌ها را دور زده است. 

لوکانو – که ملقب به «میمو»ست (تقریبا معادل پسرجان در فارسی) – در چارچوب یک برنامه جامع ادغام پناهجو، درهای ریاچه را به روی پناهجویان باز کرده و با اعطای خانه‌های متروکه به پناهجویان و برگزاری کلاس‌های مهارت آموزی و آموزش حرفه‌ای ویژه پناهجویان، گفته بود قصد دارد اقتصاد این شهر کوچک را به این ترتیب رونق دهد. 

دستگیری او درست یک هفته پس از آن بود که وزیر کشور شدیدا محافظه‌کار پیشین ایتالیا، ماتئو سالوینی، برنامه‌های مهاجرستیز خود را اعلام کرد و کمک‌های مالی به برنامه‌های پناهجویان را قطع کرد.  

برنامه‌های دومینیکو لوکانو، که از سال ۲۰۰۴ به عنوان شهردار این شهر انتخاب شده بود، از سوی بسیاری به عنوان روشی موفق برای ادغام پناهجویان شناخته شده است. 

برنامه‌ی ادغام مهاجران لوکانو در دوره تصدیش در شهرداری، به عنوان برنامه‌ای برای مقابله با کاهش جمعیت بسیار مورد توجه و تحسین قرار گرفت و توسط نشریه‌ی فورچون، به عنوان یکی از پنجاه رهبر برتر جهان لقب گرفت. او پیش‌تر نیز در سال ۲۰۱۰ به همین خاطر رتبه سوم «بهترین شهردار جهان» را به خود اختصاص داده بود.

او که پیش از شهردار شدن معلم مدرسه بوده‌ است، توانست پانصد مهاجر را در شهری با جمعیت ۱۸۰۰ نفر سکنی دهد و بدین ترتیب از بسته شدن مدرسه‌ شهر جلوگیری کند. 

حکم دادگاه لوکانو که در روز پنج‌شنبه صادر شده بیش از دوبرابر آن‌چیزی‌ست که توسط دادستانی درخواست شده بود و همین موجب شوک بسیاری شده است. شماری از هواداران او با حضور در خیابان‌ها به تصمیم قضایی اعتراض کرده‌اند و گفته‌اند قصد دارند در این خصوص به پاپ و رئیس‌جمهور ایتالیا نامه بنویسند.

دستگاه قضایی ایتالیا همچنین لوکانو را متهم کرده‌‌، برای کمک به زنان مهاجری که تهدید به اخراج شده‌اند، ازدوا‌ج‌های صوری و قلابی ترتیب داده است.

وکلای آقای لوکانو گفته‌اند که شهردار سابق در این پرونده هیچ نفع مادی نبرده و اعلام کرده‌اند به حکم دادگاه اعتراض خواهند کرد.

حکم شهردار سابق ریاچه اعتراض شماری دیگر از شهرداران ایتالیایی را برانگیخته است. لوئیجی د.ماگیستریس، شهردار ناپل، در این خصوص گفته: «او مردی منصف است که قلب و شهر خود را به روی بشریت گشود. من واقعا این حکم دادگاه را درک نمی‌کنم.»

زندگی و اقدامات آقای لوکانو همچنین دستمایه ساخت فیلم‌های داستانی و مستند شده است.

با افزایش تنش‌های نظامی و تغییرات آب و هوایی و در آخرین اتفاق، با قدرت‌گرفتن طالبان در افغانستان، میزان مهاجرت در سال‌های اخیر افزایش داشته و در مقابل سیاست‌های مهاجرستیز بسیاری از دولت‌ها نیز تشدید شده است. 

 مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع وزارت کشور ایران نیز هفته‌ گذشته در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که «سیاست و تدبیر محوری این است که پذیرش پناهنده جدیدی نداریم»

همچنین بخوانید:  مورچه‌های افغانستان فریاد می‌زنند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗