skip to Main Content
حقیقت زندان کدام است؟
سیاست کیوسک

روایت‌های متفاوت زندانیان و مسئولان از وضع زندان‌ها

حقیقت زندان کدام است؟

روایت سپیده قلیان از وضعیت زندان زنان بوشهر  رفتار خشن زندانبانان با زندانیان را در صدر اخبار قرار داد. همزمان با انتشار این گزارش، گزارشی از بازدید رئیس قوه قضائیه از زندان زنان دماوند منتشر شده که در آن به وضعیت مناسب زندانیان و رفتار مسئولان با آنها تاکید می‌شود. در گزارش ایمنا از این بازدید از برخورد بدون واسطه مسئولان با زندانیان، قدردانی زندانیان، و واکسیناسیون آنها گفته شده است.

دیروز سپیده قلیان فعال مدنی و محبوس در زندان بوشهر که در مرخصی است با شرح نقض حقوق زندانیان زن زندان مرکزی بوشهر در توییتر خود۵ روایت از رفتار خشن با زندانیان زن و گفته که ۲۰ روایت را به صورت شفاهی و کتبی به مسئولان زندان ارائه کرده و پاسخی دریافت نکرده است. قلیان در این روایت‌ها به «کفن‌پیچ کردن کودک یک زن زندانی»، «اجباری بودن پوشیدن لباس زیر» و «ممنوع کردن پوشیدن لباس زیر برای همه زندانیان پس از امتناع یک زندانی»، «لخت کردن یک زندانی و هو کردن او»، «فرستادن زنان کم‌بضاعت برای صیغه موقت نزد زندانیان مرد» اشاره کرده است.

محمدمهدی حاج محمدی، رییس سازمان زندان‌ها در واکنش به گزارش سپیده قلیان از وضعیت زندان زنان بوشهر گفته که درصورت احراز صحت یا کذب بودن ادعای سپیده قلیان در خصوص زندان بوشهر با متخلف برخورد می‌شود.

درحالی که رئیس سازمان زندان‌ها با انتشار یک فیلم از سپیده قلیان نسبت به صحت روایت او شک و شبهه وارد کرده، محبوبه رضایی دیگر زندانی سیاسی در بوشهر در نامه‌ای به صحت صحبت‌های سپیده قلیان در مورد نقض حقوق زندانیان زن زندان مرکزی بوشهر شهادت داده و نوشته که خود قلیان نیز تحت فشار برای اعتراف اجباری قرار گرفته بوده است. او گفته است: «تایید می‌کنم که وضعیت زندان مرکزی بوشهر اسفناک است. فیلم قنادی زندان، سناریویی برای اخذ اعترافات اجباری از سپیده قلیان بود.»

همچنین بخوانید:  نیروی کار ایرانی به آلمان صادر می‌شود

گفتنی است در هفته‌های اخیر هک دوربین‌های زندان اوین و انتشار مواردی از برخورد خشن مسئولان با زندانیان واکنش‌های بسیاری در بر داشت. تخلفات و نقض حقوق زندانیان در زندان‌های ایران بسیار گسترده است. در سال‌های گذشته مواردی همچون اعتراف اجباری و شکنجه زندانیان سیاسی گاه خبرساز شده است اما از نقض حقوق زندانیان جرائم عمومی و به ویژه در زندان‌های خارج از تهران به ندرت سخنی به زبان می‌آید.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗