skip to Main Content
واکسن مدرنا پتانسیلی برای ساخت واکسن ایدز
کیوسک

واکسن مدرنا پتانسیلی برای ساخت واکسن ایدز

کمپانی مدرنا در حال آمادگی واکسنی برای پیش‌گیری از بیماری ایدز، ویروس اچ‌آی‌وی برای آزمایش روی انسان‌هاست. بسیاری این لحظه در تاریخ علم پزشکی را «قدمی رو به جلو» برای محافظت انسان‌ها در برابر بیماری ایدز می‌دانند.

مدرنا یکی از پیش‌رو ترین لابراتوآرها در ساخت واکسن برای کرونا بود.  این لابراتوآور برای ساخت واکسن از تکنولوژٰی mRNA استفاده کرد. حالا دانشمندان امیدوارند تا بتوانند همین تکنولوژی را علیه ویروس اچ‌آی‌وی به کار ببرند.

به گفته‌ی این کمپانی، آزمایش انسانی واکسن ایدز به این صورت خواهد بود که در فاز یک آن، کمپانی روی ۵۶ انسان سالم در سنین بین ۱۸ تا ۵۰ آزمایش خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که در فاز یک این آزمایش مقدار مشخصی آنتی‌بادی در بدن سوژه‌ها به وجود بیاید که در فازهای بعدی این تحقیقات نهایتا منجر به تولید واکسن شود. پیش‌بینی بازه‌ی زمانی تحقیقات تا سال ۲۰۲۳ اعلام شده است.

یک ایمیونولوژیست از دانشگاه امپریال کالج لندن می‌گوید: «مدرنا در حال آزمایش مفهوم پیچیده‌ای است که می‌تواند نهاینا منجر به ایجاد مصونیت در بدن علیه ویروس اچ‌آی‌وی شود…. باید مدنظر داشته باشید که اگرچه این تحقیقات در نهایت می‌تواند منجر به تولید واکسن شود اما زمان و آزمایش‌های بسیاری برای رسیدن به واکسن لازم است.»

تلاش کمپانی مدرنا برای تولید واکسن بیماری ایدز، بخشی از یک همکاری بزرگ‌تر با کمپانی‌های بین‌المللی مبارزه علیه ویروس اچ‌آی‌وی است. نزدیک به  ۳۸ میلیون انسان در سطح جهان با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند، و سالانه ۲ میلیون نفر به این ویروس آلوده می‌شوند. و از زمان شناخته شدن این بیماری در اوایل دهه هشتاد میلادی تا کنون چیزی حدود ۳۶.۳ میلیون انسان جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.

همچنین بخوانید:  آب لوله‌کشی اهواز قابل اشتعال است
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗