skip to Main Content
خیمه کرونا بر سیستان و بلوچستان؛ دست در دست قطعی آب و برق
کیوسک

خیمه کرونا بر سیستان و بلوچستان؛ دست در دست قطعی آب و برق

نزدیک به ۱۲۰۰ نفر هر روز در استان سیستان و بلوچستان به کرونا مبتلا می‌شوند و آمار مرگ و میر به ۱۹ نفر در شبانه‌روز رسیده؛ این آمار رسمی تعداد مرگ  است و محلی‌ها معتقدند آمار واقعی سه برابر بیشتر است.

در سیستان و بلوچستان، بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش بیماران ندارند، قبرهای خالی هیرمند، ایرانشهر، چابهار بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه یکی یکی پر می‌شوند، آب و برق ساعات طولانی قطع است و خبری هم از قرنطینه کامل نیست.

آنطور که حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس به خبرآنلاین می‌گوید، سوء مدیریت در کنترل ورود دلتاویروس از هند و پاکستان، دلیل اصلی این بحران است. او می‌گوید به حسن روحانی، رییس‌جمهور نامه نوشته و هشدار داده که همه مرزها با این دوکشور بسته شود اما وزیر بهداشت و وزیر کشور این توصیه را جدی نگرفته‌اند.

مجتبی جهانتیغ، پزشک عمومی که در یک بیمارستان در زاهدان کار می‌کند، می گوید: «۸۰ درصد مردم چابهار حتی دسترسی به آب لوله کشی هم ندارند چه برسد به مسائل دیگر. شخص وزیر هیچ اظهارنظری نمی‌کند و همه ساکت هستند. استاندار و فرماندار هم تازه بیدار شده‌اند و بازارها را تعطیل می‌کنند. چابهار پایین‌ترین سرانه دسترسی به وضعیت درمانی و بهداشتی را دارد. نه کسی بازدید رفت و نه کسی اظهارنگرانی کرد. هیچ گروه ویژه‌ای برای رفع کمبودها به این استان فرستاده نشد و صداوسیما هم کاملا سکوت کرد. ما کمترین میزان دسترسی را به مراکز غربالگری را داریم. بیشتر مردم کارگرند و از طبقه پایین جامعه، پس نمی‌توانند خانه‌نشین شود حتی اگر تست دهند و مثبت باشند. اگر گرفتن تست‌ها بیشتر باشد بالاخره مردم شاید بیشتر از کرونا بترسند.»

همچنین بخوانید:  تپسی گران‌تر، سلامت بیشتر

او ادامه می دهد:« صدها میتینگ انتخاباتی برای شورای شهر برگزار شد و دلتاویروس به سرعت گسترش پیدا کرد. ما در نیمه خرداد هم به آمار ۴۵۰ ابتلا در روز رسیده بودیم. ۱۰ درصد از آمار ابتلا به کرونا مختص به سیستان و بلوچستانی است که در کل پارسال همیشه سفید و نارنجی بوده است. اما الان قرمز است و این آتش به جان کل کشور خواهد افتاد.»

سیستان و بلوچستان با عدد ۴۹ درصد در قعر جدول رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. با اینکه در ایرانشهر و چابهار بیشتر صنوف تعطیل شده‌اند اما دلتاویروس شهر به شهر و روستا به روستا پیش می‌رود و آنطور که فداحسین مالکی نماینده زاهدان در تذکر شفاهی‌اش در مجلس گفته، وزیر بهداشت حتی جواب تلفن استاندار را نمی ‌دهد و مدیریتی بر ستاد کرونای استان ندارد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗