skip to Main Content
انتخابات سومین دوره ریاست‌جمهوری در ایران
زیرگذر

اولین باری که یک روحانی کاندید شد

انتخابات سومین دوره ریاست‌جمهوری در ایران

انتخابات دوره سوم ریاست جمهوری در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۶۰ با حضور چهار کاندیدا از حزب جمهوری اسلامی برگزار شد.

در این انتخابات ۴۶ نفر ثبت‌نام کردند اما ۴۲ نفر یعنی ۹۱ درصد نامزدهای ثبت‌نامی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. در نهایت انتخابات با حضور سید‌علی خامنه‌ای که دبیر کلی حزب جمهوری اسلامی را بر عهده داشت در رقابت با سه عضو دیگر این حزب یعنی سید رضا زواره‌ای، حسن غفوری‌فرد و علی‌اکبر پرورش برگزار شد.
نگاهی به روزنامه‌های سراسری در روزهای منتهی به انتخابات، حمایت گسترده مسئولان کشور از نامزدی آقای خامنه‌ای که اولین روحانی کاندید شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری بود را آشکار می‌کند. روزنامه اطلاعات در یکشنبه ۵ مهر ۱۳۶۰ گزارشی از حمایت آیت‌الله مشکینی (امام جمعه موقت تبریز)، آیت‌الله دستغیب (امام جمعه شیراز)، محسن نوربخش (رئیس بانک مرکزی)، مرتضی نبوی (وزیر پست و تلگراف)، موسوی تبریزی (دادستان کل انقلاب) از کاندیداتوری آقای خامنه‌ای منتشر کرده است.
نکته قابل توجه این است که به گزارش روزنامه اطلاعات، «دکتر غفوری‌فرد، وزیر نیرو، که خود کاندیدای ریاست‌جمهوری است در جریان برنامه تبلیغاتی تلویزیونی‌اش رسما اعلام کرد که به حجت‌الاسلام خامنه‌ای رای‌ می‌دهد. این اعلام نظر در مورد سایر کاندیداها نیز قابل پیش‌بینی است.»
همچنین روزنامه جمهوری اسلامی، ارگان حزب جمهوری اسلامی هم به نظرسنجی از شخصیتهای سیاسی در مورد انتخابات پرداخته و مجموعه گزارش‌هایی در این زمینه منتشر کرده است. گزارش این روزنامه از حمایت آیت‌الله جنتی (از فقهای شورای نگهبان)، حسین کمالی (مسئول خانه کارگر)، محمد هاشمی (مدیر عامل رادیو تلویزیون)، حجت‌الاسلام خلخالی (نماینده قم)، سرهنگ صیاد شیرازی (فرمانده عملیات شمال و غرب کشور)، محمد یزدی (نایب‌رئیس مجلس)، بهزاد نبوی (وزیر مشاور)، حبیب‌الله عسگراولادی (وزیر بازرگانی)، میرحسین موسوی (وزیر خارجه)، اکبر هاشمی رفسنجانی (رئیس مجلس) و بسیاری دیگر خبر می‌دهد.

همچنین بخوانید:  رئیس‌جمهور پرتغال مانع تشکیل دولت احزاب چپ‌گرا شد


در نهایت آقای خامنه‌ای با کسب ۹۵٪ آرا سومین رئیس جمهور دولت جمهوری اسلامی اعلام شد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗