skip to Main Content
جان باختن روزانه ۴۲۰۰ نفر در برزیل از گونه جدید ویروس کرونا
کیوسک

خطر شیوع کرونای برزیلی در ایران

جان باختن روزانه ۴۲۰۰ نفر در برزیل از گونه جدید ویروس کرونا

 

ظهور و گسترش گونه جهش یافته پی۱ ویروس کرونا در هفته‌های اخیر بحران انسانی برزیل را به شدت وخیم کرده است. دیروز در برزیل شمار جان‌باختگان ویروس کرونا به رقم بی‌سابقه ۴۲۰۰ نفر رسید در حالی که سال قبل این رقم به طور متوسط ۱۰۰۰ نفر در روز بود.

به گزارش ترنس مک‌کوی، رییس دفتر روزنامه واشنگتن پست در ریودوژانیرو، در ماه مارس گذشته نزدیک به ۶۷۰۰۰ نفر در برزیل در اثر کووید۱۹ جان باختند که بیش از دو برابر متوسط کشتگان ماهانه ماه‌های قبل بوده است. بحران اما تنها به افزایش میزان قربانیان کووید۱۹ ختم نمی‌شود و مشخصات بیمارانی که بستری می‌شوند و جان می‌بازند هم به واسطه گونه جهش یافته پی۱ ویروس کرونا تغییر جدی پیدا کرده است. بر اساس آمارها، میزان مرگ و میر افراد بین ۱۸ تا ۴۵ سال به شدت رو به افزایش است و در دو ماه اخیر نسبت به دو ماه قبل آن نزدیک به ۱۹۳ درصد رشد کرده است. در ماه‌های اخیر در برزیل نزدیک به نیمی از افراد زیر ۴۵ سال که به دستگاه‌های تنفس مصنوعی (ونتیلیتور) متصل شده‌اند، جان باخته‌اند. در میان همه گروه‌های سنی این رقم به ۷۳ درصد می‌رسد، در حالی که در آغاز پندمی کمتر از ۶۰ درصد بود.

 

پیش‌روی بحران کرونا در برزیل برای ایران نیز نگران‌کننده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این‌باره به «عصرجنوب» گفته:« خوزستان، استانی مرزی است و کشتی‌های برزیلی و سایر کشور‌ها از طریق بندر امام خـمینی(ره) وارد کشور می‌شوند. به همین دلیل خطر شیوع کرونای برزیلی در ایران به ویژه در استان خوزستان بسیار جدی است.»

همچنین بخوانید:  گونتر گراس درگذشت

ظهور و پخش گونه‌های جدید کرونا در نقاط مختلف جهان منجر به اوج‌گیری بی‌سابقه پندمی شده و سیستم درمانی بسیاری از کشورهایی که در تهیه و واکسیناسیون عمومی جمعیت خود ناموفق بوده‌اند، به لبه پرتگاه نزدیک کرده است. در ایران نیز ویروس کرونا در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای در نبود قرنطینه و مدیریت دولتی در حال گسترش بوده و دیری نیست که آمار کشتگان کرونا به چند برابر پیک پندمی در سال قبل برسد. از سوی دیگر با ناتوانی دولت در تهیه واکسن کرونا بر اساس آمار رسمی اعلام شده تا کنون فقط ۲۵۰ هزار نفر در ایران دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. شمار کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، کمتر از ۶۰ هزار نفر اعلام شده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗