skip to Main Content
تصمیمات میدان در مورد روایات آزار جنسی اخیر
وبلاگ

تصمیمات میدان در مورد روایات آزار جنسی اخیر

در هفته‌های گذشته ظهور خودانگیخته‌ی جنبش روایت‌گری آزار در فضای مجازی با خشم، درد، حیرت‌ و سوال‌های بسیاری همراه بود. بسیاری از کسانی که با این جنبش همراه شدند، احتمالا دست‌کم برای زمانی کوتاه به خود فکر کردند و زندگی‌شان را در چشم‌انداز تازه‌ای که این جنبش عیان کرد، نزد خویش مرور کردند. ما نیز در میدان چنین بودیم. از ابتدای این جنبش سعی کردیم با انتشار مطالبی با آن همراهی کنیم، اما مهم‌تر از این، جنبش روایت‌گری ما را با حقایقی رو‌به‌رو کرد که اگرچه جدید نبودند، اما به ما نشان داد آن‌قدر که باید تبعیض‌ها، آزارها و کلیشه‌های جنسیتی را به چالش نکشیده‌ایم.

برابرخواهی جنسیتی از جمله موضوعات مورد توجه در انتشار مطالب بوده است، و ما در میدان سعی داشته‌ایم این ارزش‌ها را به زندگی و حیات فردی و جمعی پیوند بزنیم و اشکال گوناگون فرهنگ سلطه را در میان خود نپذیریم، اما بازاندیشی‌های هفته‌های گذشته نشان داد این تلاش‌ها به تنهایی بازدارنده و پیش‌برنده نبوده است. امروز و در این نقطه از حیات خود، جنبش اجتماعی روایت‌گری آزار به ما این نیرو را داد که دریابیم ما نیز بسیاری اوقات مقهور یا همدست فرهنگ فرادستی مردانه بوده‌ایم. ما گاه با کم‌توجهی و گاه با سکوت‌‌مان در برابر نشانه‌ها، موجب تقویت و تسری این فرهنگ در میان همکاران‌‌ِ خود شده‌ایم.

در حالی این متن را می‌نویسیم که هنوز هم از احساس درد، سردرگمی‌ و فشار مفرط فاصله نگرفته‌ایم. اما علی‌رغم این رنج  و فشار، نیروی این جنبش توان و جدیت ما را در تغییر خود چندین برابر کرده است. ماحصل بحث‌ها و تصمیم‌هایمان به شرح زیر است:

  1. با توجه به روایات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، همکاری خود را با یکی از اعضای تحریریه قطع کردیم و در همکاری با افراد دیگری که اطلاعی مبتنی بر آزارگری‌شان داشته‌ باشیم، بازنگری می‌کنیم.
  2. مطالب یکی از کسانی که روایت آزارگری او در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد را از میدان حذف کردیم. شتابزدگی و درگیر شدن عواطفمان را نه انکار می‌کنیم و نه زیرسوال می‌بریم. این اولین بار بود که با این موضوع روبرو می‌شدیم، اما با شنیدن تمامی نقدها بر حذف مطالب، به این نتیجه رسیدیم که میدان به عنوان رسانه در جایگاه حذف مطالبی که پیشتر تایید و منتشر کرده است، قرار ندارد. اما از آنجا که هم‌اکنون بازگرداندن مطالبِ این فرد خاص به وبسایت ممکن است به معنای عدول از حمایت از آزاردیدگان تلقی شود، مطالب او را باز نخواهیم گرداند.
  3. میدان خود را در مواجهه با موارد آزار افرادی که پیوندی با این رسانه دارند یا میدان مطالبشان را منتشر می‌کند مسئول می‌داند. برای برخورد با آزارگران تصمیمی واحد نمی‌توان گرفت و الگویی مشترک نمی‌توان رسم کرد، بنابراین ما نیز در هر مورد به دنبال شیوه متناسب خواهیم بود.
  4. مقابله با آزار جنسی فرایندی طولانی‌مدت است. ما نیز می‌کوشیم با تمرکز بر این موضوع و با رویکرد عدالت ترمیمی، به آن بپردازیم.
  5. همچنین دریافتیم که وزن و اعتباری که افراد از یک کار جمعی کسب می‌کنند، متاثر از ساختارهای پیدا و پنهان قدرت، برابر نیست و تناسبی هم با واقعیت‌های موجود ندارد؛ ناظران بیرونی نیز معمولا ماحصل کار جمعی را به کسانی منتسب می‌کنند که به نظر می‌رسد دسترسی بیشتری به امکان‌های قدرت دارند. میدان در حال دگردیسی و یادگیری است و برای تصحیح مناسبات پیشین قدرت و در جهت ایجاد و تقویت روابطی برابر تغییراتی در ساختار خود می‌دهد.
همچنین بخوانید:  دشواری‌های بازمانده «تجاوز خاکستری»
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗