skip to Main Content
قصه نوجوانانِ متنفر
چراغ برق

قصه نوجوانانِ متنفر

دنیای ارواح | دنیل کلاوز

اینید و ربه‌کا شخصیت‌های اصلی رمان تصویری «دنیای ارواح» قرار است نماینده‌ی تلخی تجربه‌ی نوجوان‌های بیرون‌مانده از اجتماع در دهه‌ی نود آمریکا باشند. با این وجود اگر شما هم هنوز یک نوجوان پرنفرت و درمانده و اسیرشده در مناسبات مریض اجتماعی در خودتان دارید احتمالا از همراه شدن با ماجراهایشان بدتان نیاید. شاید حتی حسرت بخورید که کاش شما هم دوستی داشتید که می‌توانستید با هم بقیه‌ی دنیا را قضاوت کنید و به همه ناسزا بگویید. اگر از طرفداران سریال داریا باشید احتمالا به جین و داریا هم چنین حسی دارید.
اینید و ربه‌کا، نوجوان‌های افسارگسیخته، خشمگین و بدبین به همه‌چیز در آستانه‌ی فارغ‌التحصیلی از دبیرستان و انتخاب راه بزرگسالی‌شان قرار گرفته‌اند. از همه‌چیز و همه‌کس بیزارند اما ابراز انزجارشان همیشه با خوشمزگی‌هایی هم همراه است که خنده به لب‌تان می‌آورد. بچه‌های پست‌پانکی که حتی از این برچسب هم گریزانند و تمام تلاششان را می‌کنند توی هیچ‌کدام از دسته‌بندی‌های‌ اجتماعی‌ جای نگیرند با هم به رستوران‌هایی می‌روند که پاتوق بچه‌باحال‌ها نباشد، آدم‌ها را تماشا می‌کنند، با مردهای منحرف شهر سروکله‌ می‌زنند، از هم‌کلاسی‌های حوصله‌سربرشان فرار می‌کنند، وسایل‌شان را به حراج می‌گذارند، تیپ‌های عجیب‌وغریب می‌زنند، آدم‌ها را سرکار می‌گذارند، از ادایی بودن همه می‌نالند. اما آن‌ها هم در نهایت مثل هر نوجوان (یا شاید بهتر است بگویم هر آدم) دیگری در حسرت دوست داشته شدن‌اند و مستاصل و گیج دربرابر انتخاب ناگزیر و ترسناکی قرار گرفته‌اند که باید برای زندگی‌شان به عنوان دو بزرگسال داشته باشند. زندگی‌ای که مثل همه‌ی آدم‌های دیگر برای آن آماده نیستند.
دنیای ارواح یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین رمان‌های تصویری آمریکایی‌ست، همیشه در فهرست بهترین‌ها بوده و خیلی از منتقدها آن را از نمونه‌های عالی دوران طلایی تازه‌ی کمیک می‌دانند. دورانی که در آن بالاخره شخصیت‌ها مثل آدم‌های واقعی با هم حرف می‌زنند و شبیه شخصیت‌های مقواییِ دیگری نیستند که کمیک‌ها را تسخیر کرده بودند.
تری زوایگف از روی کمیک فیلمی هم با بازی اسکارلت جوهانسنِ کم‌سن ساخته، اگر فیلم را قبلا دیده‌اید و تصورتان از داستان از آنجا شکل گرفته باید بگویم که با خواندن کتاب تجربه‌ی کاملا متفاوتی خواهید داشت، چون در فیلم خبری از لبه‌های تیز کتاب نیست و بیشتر به یک رمانتیک‌کمدی نوجوانانه شبیه شده است. من یکی که بعد از بیست دقیقه فیلم را قطع کردم و به‌نظرم رسید خب بعضی داستان‌ها را نمی‌شود در هر مدیومی تعریف کرد. خود زوایگف هم شاید با فیلمش درباره ی رابرت کرامب دینش را بهتر به دنیای ضدقهرمان‌های کمیک ادا کرده باشد.
اگر می‌خواهید بقیه را به خواندن کمیک علاقه‌مند کنید و امکان‌های این مدیوم را نشان‌شان دهید دنیای ارواح یکی از آن کتاب‌هایی‌ست که می‌تواند از اولین انتخاب‌هایتان باشد. از معدود کمیک‌هایی که مرز مستقل بودن و عامه‌پسند بودن را محو می‌کند و شخصیت‌هایش با تصویرسازی‌های بی‌نظیر کلاوز تا مدت‌ها گوشه‌ای از حافظه‌تان خانه می‌کنند.

همچنین بخوانید:  «روزهای بد» در راه است

دنیای ارواح | دنیل کلاوزر | Fantagraphics Books | ۱۹۹۷

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗