skip to Main Content
شهر، آرشیو، علیه آرشیو
چراغ برق

شهر، آرشیو، علیه آرشیو

نمایشگاه ابزار یکپارچه‌‌ساز | محمد رضایی، حمید صالحی | عمارت روبه‌رو

ما بی‌وقفه ضبط می‌شویم. دوربین‌های خیابان و فضاهای اداری قادرند تصویر تقریبا کاملی از عبور و مرور ما بسازند. شرکت‌های مخابراتی به آسانی به ریز تماس‌های تلفنی ما دسترسی دارند. فعالیت‌های اینترنتی‌‌ ما هرلحظه از سوی شرکت‌های مختلفی ثبت و طبقه‌بندی می‌شود. تراکنش‌ّهای بانکی‌ رد پای کاملی از خرید‌هایمان به جا می‌گذارد. می‌توان گفت انسان هرگز با این دقت و کیفیت تحت نظارت نبوده است. اما شاید این ثبت شدن به خودی خود مسئله مهمی نباشد، خودِ ما روزانه از خود و اطرافیانمان فیلم و عکس می‌گیریم، ممکن است چت‌هایمان را سیو کنیم، خاطراتمان را بنویسیم و گاه در آن سرگذشت دیگران را هم ثبت ‌کنیم. مسئله از آن رو خطیر است که ثبت گسترده حیات ما از سوی دستگاه‌های امنیتی، حکومتی و تجاری عموما در جهت اهدافی پنهانی، ناشفاف، و برخلاف خواسته‌ها و منافع ما انجام می‌شود.

نمایشگاه/اجرای «ابزار یکپارچه‌ساز» در عمارت روبه‌رو دعوتی‌ست به مشارکت در اخلال در نظام ثبت و آرشیو تصاویر شهری. برگزار‌کنندگان این اجرا، «جامعه آماتور»، در جزوه‌ای هدفشان را چنین شرح داده‌اند «آرشیو در واقع شکل سازمان‌دهی شده‌ای را به وجود می‌آورد که فرار کردن از آن کار بیهوده‌ای است. چرا که همه‌چیز در حالِ آرشیو شدن است. اما وضعیتی که علیه-آرشیو پیشنهاد می‌دهد؛ مشتِ آرشیوکننده و آرشیوشونده را باز می‌کند. رابطه‌ای برقرار می‌کند که آرشیو را خودتان با دست خودتان به آن تحویل دهید بنابراین فضایی را مهیا می‌کند که در آن متوجه شیوه‌ی برخورد بشوید.»

«جامعه آماتور» خود را مقید به حرکت بر ضد طبقه‌بندی‌کردن می‌داند «حکومت‌ها تمایل زیادی به دسته‌بندی آدم‌ها دارند. چرا که دسته‌بندی، کنترل را راحت‌تر می‌کند».

همچنین بخوانید:  شریان گرم سلول‌های صورتی

فیلم آماتور و علیه‌-آرشیو نتیجه‌گرا نیست؛ «آماتور در لاتین به معنایِ عاشق است. شخصی که یک فعالیت را به قصد لذت بردن انجام می‌دهد […] مسئله‌ی اصلیِ فیلم آماتور، تجربه‌ی زیسته است[…] تنها مسئله‌ی تخطی ناپذیرش، ذوق و شورِ در لحظه است. فیلم‌سازِ آماتور به دنبالِ شگفتی‌ای خارج از زندگیِ روزمره‌اش نیست. زندگی‌ِ روزمره‌، منبعِ شگفتیِ اوست.»

اگر می‌توانید چند ساعت از وقت خود را خالی کنید (بله چندساعت، شما با آرشیو ویدئویی مفصلی از شهر طرف خواهید بود که می‌توانید آن را بهم بریزید و به آن اضافه کنید)، به «ابزار یکپارچه‌ساز» بروید.

بر دیوارهای این نمایشگاه می‌خوانیم:

در این فضا مسئولی وجود ندارد و شما در کنش‌های خود آزاد هستید.
جواب همه‌ی سوال‌های شما روی دیوارها و در سیستم‌ها وجود دارد.
شما آزاد هستید هرکاری را که می‌خواهید، تحتِ سیستم انجام دهید.

این نمایشگاه تا چهاردهم مرداد از ساعت پنج بعد از ظهر تا ده شب در در گالری۱، ۲ عمارت روبرو دایر است.

آدرس: تهران، چهارراه ولیعصر، ضلع شمال شرقی، نبش بانک شهر، بن‌بست کیانپور، عمارت روبرو

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗