skip to Main Content
چهارده میلیون گرسنه در یمن: فقط امیدواریم زنده بمانیم
کیوسک

چهارده میلیون گرسنه در یمن: فقط امیدواریم زنده بمانیم

عبدالله العصیمی به همراه همسر و چهار فرزندش چندین ماه پیش خانه، مغازه و تقریباً هر چه داشتند را در منطقه نقم در شرق صنعاء گذاشتند و فرار کردند. آنها اکنون در یک مدرسه در قلب صنعاء و در کنار آوارگان دیگر زندگی می‌کنند:«مشکل سرپناه فعلاً حل شده اما حالا مشکل بزرگتری داریم: دسترسی به غذا و آب آشامیدنی سالم.» دارایی عبدالله در هنگام فرار ده هزار ریال یمنی (حدود پنجاه دلار) بوده که به سرعت در حال اتمام است.

طبق گزارش برنامه جهانی غذا هم اکنون حدود چهارده میلیون نفر گرسنه در یمن وجود دارند – کمی بیش از نیمی از جمعیت این کشور –  از میان آنها هفت میلیون به شدت گرسنه‌اند. عبیر عطیفه، سخنگوی برنامه جهانی غذا در منطقه خاورمیانه شرایط را بسیار خطرناک توصیف کرده است.

از زمان حمله نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن در ماه مارس بسیاری از راه‌های ارتباطی بین شهرها و روستاها تخریب شده و دسترسی سازمان‌های امداد به این مناطق بسیار محدود است. هزاران نفر در این مدت در یمن کشته شده و بیش از یک و نیم میلیون نفر آواره شده‌اند.

کمبود نفت، به عنوان نیروی مولد پمپ‌های آب شهری، باعث شده تا دسترسی به آب آشامیدنی سالم غیرممکن باشد.  ام‌حسین، ۵۵ ساله، ساکن منطقه شمیله صنعاء، باید روزانه پنج کیلومتر پیاده راه برود تا برای نوشیدن و آشپزی آب تهیه کند:«دیگر یادم نمی‌آید آب تمیزی که قبلاً از شیرهای خانه می‌آمد چه شکلی داشت.»

گزارش شبکه سیستم هشدار قحطی (FEWS NET) نشان می‌دهد که متوسط قیمت گندم در یمن از ماه فوریه گذشته تا ماه اکتبر حدود ۴۷% افزایش داشته است. این در حالی‌ست که متوسط درآمد شهروندان به شدت پایین آمده:«ادامه روند افزایش قمیت مواد غذایی و کاهش درآمد شهروندان می‌تواند به وخامت امنیت غذایی در یمن منجر شود. در حال حاضر مناطق جنوبی و غربی یمن در شرایط “اضطراری” قرار دارند که تنها یک قدم با “فاجعه/قحطی” فاصله دارد.» این شرایط بخصوص برای آوارگان و شهروندانی که در مناطق جنگی به دام افتاده‌اند بسیار خطرناک است.

همچنین بخوانید:  ایران بالاترین تنش آبی جهان را دارد

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗