skip to Main Content
سهم شیر در سبد خانوار باز هم آب رفت
کیوسک

سهم شیر در سبد خانوار باز هم آب رفت

مصرف شیر در سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت آن، کاهش شدیدی پیدا کرده است.
از سال ۱۳۸۹ که قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرا درآمده است، تا به امروز قیمت شیر ۲.۷ برابر (۱۲۷ درصد رشد) افزایش پیدا کرده است، و در مقابل میزان مصرف این ماده غذایی در سال های اخیر ۴۲ درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، هر خانوار در سال ۹۳ برای خرید ۱۳۴ کیلوگرم شیر در طول یک سال ۲۵۲ هزار و ۳۷۴ تومان هزینه کرده است در حالی که در سال ۹۲ به طور متوسط ۱۳۸ کیلوگرم شیر را با ۲۲۸ هزار و ۵۷۴ تومان هزینه خریده بود. به این ترتیب در حالی که مصرف شیر در کشور ۲.۸ درصد کاهش یافته، بهای پرداختی هر خانوار برای این میزان شیر ۱۰ درصد بیشتر شده است.
همزمان با رشد قیمت شیر، مصرف آن نیز از ۲۳۲ کیلوگرم برای هر خانوار در سال به ۱۳۴ کیلوگرم رسیده است که عددی دور از اهداف تعیین شده در برنامه‌های توسعه‌ است.
پیش از این «محمدرضا اسماعیلی» مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی در سال گذشته (۱۳۹۳) از کاهش ۳۰ درصدی مصرف لبنیات در ایران خبر داده بود.
این افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی به ویژه شیر در حالی است که میانگین مصرف شیر و فرآورده های لبنی در جهان بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم است، اما سرانه مصرف در ایران برای هر نفر به کمتر از ۷۰ کیلوگرم می رسد.

همچنین بخوانید:  شهرداری تهران بودجه معلولان را حذف کرد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗