skip to Main Content
وبلاگ

کانال میدان در تلگرام

حدود ۱۵ ماه پیش در میدان مطلبی در مورد وایبر منتشر کردیم که در آن نویسنده از مخاطبان می‌خواست به جای وایبر از تلگرام استفاده کنند. هدف نویسنده در آن متن مقایسه دو پیام‌رسان موبایلی با یکدیگر از حیث امنیت اطلاعات و رعایت معیارهای اخلاقی بود. اما در آن زمان کسی تصور نمی‌کرد تلگرام این قدر در ایران گسترده شود.

در این فاصله ۱۵ ماهه، تلگرام امکانات بسیاری را اضافه کرد. اضافه شدن این امکانات در کنار محدودیت‌هایی که برای وایبر ایجاد شد میلیون‌ها کاربر ایرانی را به تلگرام سرازیر کرد. این موضوع در کنار امکانات خاصی که این نرم‌افزار داشت آن را اکنون به چیزی بیش از یک پیام‌رسان موبایلی تبدیل کرده است. چیزی که جای بزرگی را در زمان روزمره کاربران ایرانی‌اش اشغال کرده است.

چنین گستردگی‌ای تلگرام را به یک موضوع سیاسی و مناقشه‌انگیز در ایران تبدیل کرده‌ است. بنابر چیزی که مسئولین تلگرام ادعا می‌کنند این نرم‌افزار هنوز یک پروژه غیرانتفاعی، امن و قابل اعتماد است. با این وجود ما نمی‌دانیم این تنش‌ها و در کنار آن گستردگی روزافزون تلگرام، وضعیت امنیت و اعتمادپذیری این نرم‌افزار را به چه سمتی خواهد برد.

سرویس جدید تلگرام با نام کانال، اتفاق جدیدی در شبکه‌های اجتماعی بود. سرویسی که امکانات گسترده‌ای را برای رسانه‌ها و تولیدکنندگان محتوا ایجاد می‌کند. بسیاری از رسانه‌ها به سرعت کانال‌های تلگرام خود را برای اطلاع‌رسانی گسترده‌تر و سریع‌تر راه‌اندازی کردند.

هر کسی در طول روز با انبوهی از اطلاعات رو به رو می‌شود. طوفان اطلاعات و اخبار روزانه از طریق کامپیوتر، تلویزیون و اخیرا گوشی موبایل به سمت مخاطبان سرازیر می‌شود. روزانه کوهی از تصاویر جنگ، آوارگی، فقر و خشونت در کنار شکوه ساختگی جهان ستاره‌های ورزش، فرهنگ و سیاست بر سر ما خراب می‌شود.

همچنین بخوانید:  پشت توئیتر میدان یک انسان است؟ بله.

به باور ما دفن شدن زیر این کوه اطلاعات این خطر را دارد که ما را در برابر سنگینی هولناک آن بی حس و کرخت شویم. در عصر انفجار اطلاعات، فاجعه تنها می‌تواند به یک خبر لابلای سایر اخبار تقلیل پیدا کند.

ما در میدان سعی کرده‌ایم که پژواک بی اندیشه هیاهوی اطلاعات نباشیم؛ توجه مخاطبانمان را به اطرافشان جلب کنیم و از میان اخبار و رویدادها و مواضع گوناگون روی مسائل مشخصی متمرکز شویم که معنایی حقیقی در زندگی مخاطبان ما دارند. تمرکزی که می‌خواهیم مانع از دست رفتن حساسیتمان به واقعیت دنیای پیرامون شود.

چنین زمینه‌ای باعث شد که درباره راه انداختن کانال تلگرام دچار تردید باشیم. پیام‌های مخاطبان میدان که از ما می‌خواستند کانال تلگرام را راه‌اندازی کنیم کم نبودند. شک و تردیدهای ما کماکان ادامه دارند اما به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی که همه ما در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی داریم، کانال تلگرام ممکن است بتواند امکان اشتراک‌گذاری مطالب میدان را برای مخاطبان بیشتری فراهم کند.

کانال تلگرام میدان در آدرس telegram.me/meidaandotcom از امروز قابل دسترسی خواهد بود.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗