skip to Main Content
نگاهی به كتاب سياست‌های خيابانی آصف بيات
پیدایش سویه‌ای از مقاومت به‌واسطه نقد درون‌ماندگار جنبش تهی‌دستان
۶ شهریور ۱۳۹۷
آیا آنطور که روایت‌های رسمی ادعا می‌کنند، انقلاب سال ۵۷ ایران، انقلاب تهیدستان بوده است. نویسنده این یادداشت معتقد است آصف بيات نشان می‌دهد جنبش تهی‌دستان برخلاف آنچه رهبران انقلاب می‌گفتند، حركتی موازی با جريان انقلاب بود تا تغييری در زندگی خود و جامعه مستقل‌شان ايجاد كنند.
بیشتر بخوانید
گپ و گفتی با سیلویا فدریچی:
ما از دنیایی آمده بودیم که در آن زن تنها نقش زوج مرد را داشت
۶ شهریور ۱۳۹۷
کتاب کالیبان و ساحره درباره چیست؟ هانا هِر، سردبیر مجله اینترنتی Mask، با سیلویا فدریچی، مادر فمینیسم ماتریالیستی و نویسنده کالیبان و ساحره، به بحث نشسته است تا راجع ‌به درس‌هایی که هنوز باید از جنبش دستمزد برای کار خانگی و سایر سازماندهی‌ها حول کار بازتولیدی بیاموزیم، گفت‌و‌گو کنند.
بیشتر بخوانید
انتشار بخشی از خاطرات مجید مددی به بهانۀ درگذشت او؛
تب‌آلود به خواندن ادامه می‌دادم
۵ شهریور ۱۳۹۷

اکنون دانشجوی رسمی و تمام‌وقت دانشگاه بودم و با کارت دانشجویی‌ام اغلب یا در کتابخانه مطالعه می‌کردم و یا در ساختمان اتحادیۀ دانشجویان می‌پلکیدم. از این جلسه به جلسۀ انجمن‌های دانشجویان چپ می‌رفتم و با شرکت در این جلسات هم دانش سیاسی خود را بالا می‌بردم و دوستان فعال سیاسی و علاقه‌مند به مطالعه پیدا می‌کردم. با شروع درس‌ها، از طریق مسئولان اتحادیه خبر یافتم که ادارۀ فرهنگ با درخواست من مبنی بر انتقال کمک‌هزینۀ تحصیلی از کورس پیشین در کالج به دانشگاه منچستر موافقت و مدت آن را نیز تمدید کرده است.

بیشتر بخوانید
شهریور ۲۰ به روایت ایران درودی: آلمانی‌ها را به سیبری می‌فرستادند
قربانیان کوچک جنگ متحدین و متفقین در ایران
۵ شهریور ۱۳۹۷

ایران درودی در کتاب خاطرات خود با عنوان «در فاصله دو نقطه» به داستان کودکی خود در دوران جنگ جهانی دوم می‌پردازد. روایتی که او را در نقش یک کودک خردسال می‌نمایاند که بحبوحه جنگ جهانی دوم را از نگاه یک خانواده ایرانی گریزان از آلمان به سوی مام وطن نقل می‌کند؛ روایتی که ارعاب کوبنده جنگ را از دریچه نگاه معصومانه و کودکانه دو دخترک آواره‌ای بازگو می‌کند که رنج سفر را با صدای گریه‌ای که به صدای یکنواخت ترن تبدیل شده است، به امید امنیت وطن به جان می‌خرند.

بیشتر بخوانید
انباشت مشكلات كارگری باز هم شركت نيشكر هفت‌تپه را به اعتراض و توقف كار كشاند
تکرار آذر در شهریور
۵ شهریور ۱۳۹۷

بروند مديران لايق نيشكری را بياورند تا اينجا را بگردانند. آخرش اين است كه بايد بگوييم به ما ربطي ندارد مي‌خواهيد چه كنيد فقط حق‌مان را مي‌خواهيم. طبقه‌بندي قرارداد صحيح، حقوق و بيمه كامل عقب‌افتادگي‌، ايمني كار، اصلاح آشفته بازار كارگزيني و راحت بگويم بتوانيم مثل آدم كار كنيم.

بیشتر بخوانید
توزیع همگانی هنر؛ پرسشی فشرده از هنر همگانی
۴ شهریور ۱۳۹۷
هنر همگانی چیست و متمایزکردن شاخه‌ای از فعالیت هنری براساس دسترسی‌پذیری عمومی‌اش و ساختن رشته‌ای مجزا در تولید هنر که بنا بر امکان ارتباط‌یابی با همگان تعریف می‌شود اساساً چقدر ضروری یا معنادار است؟
بیشتر بخوانید
Back To Top
🌗