skip to Main Content
مارک زاکربرگ چه چیزهایی درباره اطلاعاتی که فیس‌بوک درباره ما می‌داند نگفت
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

زاکربرگ در شهادتی که چهارشنبه در مقابل مجلس نمایندگان امریکا داد گفت فیس‌بوک سابقه وب‌گردی‌های کاربران را ذخیره نمی‌کند. بعدتر زاکربرگ حرفش را اصلاح کرد و گفت در حقیقت فیس‌بوک لیستی از وب‌سایت‌هایی که حاوی کد رهگیری فیس‌بوک هستند را ذخیره می‌کند. او اضافه کرد که این لیست پیش از تبدیل آن به «مجموعه‌ای از منافع تبلیغاتی» به صورت موقت نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید
نگاهی به تحول دستگاه قضا و زندان در عصر پهلوی اول
پارادوکس‌های زندان مدرن
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

زندان یکی از نهادهایی است که در دوره‌ی پهلوی، دستخوش تغییر و تحولات شد. این تغییرات ریشه در دوران مشروطه و بعضاً اواخر سلطنت ناصرالدین‌شاه داشت؛ یعنی آنجا که کنت دومونت فورت با تأسیس پلیس در ایران و نگارش «طرح تنظیمات»، نخستین گام‌ها را در این زمینه شروع کرد.

بیشتر بخوانید
گزارشی از جنبش زادیست‌ها در فرانسه
علیه فرودگاه و دنیای آن
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
در میان اعتصابات و اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، هم‌اکنون مبارزه‌ دیگری نیز در جریان است. نبردی که دولت مکرون را مجبور به لشکرکشی و اعلان جنگ علیه مردم کرده است: جنگ در زمین‌های «نوتردام دلاند» در غرب فرانسه، در اطراف شهر نانت، علیه جنبش موسوم به زادیست‌ها. اما این جنبش جدید چیست؟
بیشتر بخوانید
فارسی و لهجه‌های نداشته‌اش
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
علی یونسی، مشاور رئیس جمهور در امور قومیت‌ها به تازگی در مورد لزوم برخورد با قوم‌گرایی زده‌ صحبت کرده است. محسن مهدوی مزده، دانشجوی دکتری زبان‌شناسی در یادداشت زیر به برخی اشتباهات سخنان یونسی درباره زبان‌ها پرداخته، اشتباهاتی که در عرصه عمومی و سیاسی نیز رواج دارند. اشتباهاتی نظیر اینکه همه زبان‌های موجود در ایران را «لهجه‌هایی» از فارسی بدانیم.
بیشتر بخوانید
چادرانی هم شهروند است
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
امروز تصور زندگی بدون حتی آب و برق گزینه‌ای دور و باورنکردنی به نظر می‌رسد، اما در محله چادران سیدآباد در بندر کنارک همه چیز ممکن است؛ آن‌قدر که می‌‌شود ٦٠٠ نفر میان انبوهی از زباله زندگی کنند و در تمام محله حتی یک سطل زباله هم نباشد. حالا ماجرا از این هم بدتر شده، زمین‌ چادران قیمتی پیدا کرده و مقامات مختلف رویش دست‌گذاشته‌اند و می‌خواهند آن را مال خود کنند.
بیشتر بخوانید
Back To Top
🌗