skip to Main Content
اینکه چطور آمارهای مربوط به یک رویداد به مردم ارائه شود، در نحوۀ درک آن‌ها از واقعیت اثرگذار است
چطور به‌سادگی گول آمارها را نخوریم؟
۱۰ شهریور ۱۳۹۵

نمودارها نیز می‌توانند مثل کلمات گول‌زننده باشند و ممکن است از کلک‌هایی مثل بریدن محور، تغییر مقیاس، تغییر داده از مثبت به منفی و غیره در آن‌ها استفاده شود. گاه قراردادن صفر در محور y اشتباه است. به همین خاطر برای اینکه مطمئن باشید که دارید اطلاعات درست را انتقال می‌دهید، باید پیامی را که مردم از نمودار شما دریافت می‌کنند، ارزیابی کنید.

بیشتر بخوانید
درباره‌ی فیلم «کندو»
مبادله در ۱۳۵۴
۹ شهریور ۱۳۹۵
«کندو» مساله‌ای کلیدی طرح می‌کند که دادن پاسخی درست به آن در توانش نیست. آن فرمی از سینما و آن مفهومی از جامعه و همسبتگی که فیلم در چارچوبش پیش می‌رود دست‌وپای فیلم را می‌بندد. ولی حتی همین محدودیت را شاید بتوان جنبه‌ای از خود آن مساله‌ای گرفت که فیلم طرح می‌کند: مساله‌ی مبادله در ایران نیمه‌ی دهه‌ی پنجاه و آشوب و خشونت نهفته در پس آن.
بیشتر بخوانید
بررسی ابعاد پنهان خصوصی‌سازی در گفتگو با محمد مالجو
خصوصی‌سازی؛ مانع مستقیم راه آزادی
۸ شهریور ۱۳۹۵
بعد از گذشت نزدیک به سه دهه از آغاز فرایند خصوصی‌سازی، این پروژه به ایده مسلط سران هر دو جناح حکومت تبدیل‌شده است. خصوصی‌سازی برای کارگران یادآور هیولای مخوف اخراج و تعطیلی و ورشکستگی است و برای طبقات فرودست نشانگر تعمیق شکاف طبقاتی.
بیشتر بخوانید
بررسی تحلیلی فهرست پرتولیدترین محققان و مقاله‌نویسان علوم انسانی کشور
مقالات دورهمی
۸ شهریور ۱۳۹۵
چند سالی از طرح موضوع بومی‌سازی علوم انسانی می‌گذرد. شوراها و همایش‌های گوناگونی پیرامون اجرای این ایده شکل گرفته و برگزار شده است. هر از چندی نیز آماری حاکی از رشد علم و بالا بودن میزان مقالات و پژوهش‌های علوم انسانی در کشور منتشر می‌شود. چقدر این آمار نشان‌دهنده وضعیت واقعی پژوهش و تولید علم و بسط آگاهی است؟ چه میزان از این مقالات واقعی و یا فروشی است؟ آیا در علوم انسانی می‌توان تعداد پژوهش‌ها را نشانی بر کیفیت و پیشرفت دانست؟
بیشتر بخوانید
Back To Top
🌗